Twisted Metal – PS3 recenzia

Nielen, že Twisted Metal je na konzolách od Sony sakramentsky prežitá značka, od čias prvého Playstationu je to tiež najstaršia herná, a tiež samozrejme exkluzívna séria, čo sa kedy na týchto konzolách objavila. Aj keď sa teda mohlo zdať, že Sony sa na tejto generácii Twisted Metal úplne odpísalo, vec sa mala úplne inak a na E3 2010 prišiel Sweettooth, ako hlavný protagonista série, vo svojom typickom zmrzlinárskom aute, David Jaffe z Eat Sleep Play oznámil nový diel a s ním aj ukázal prvé zábery. Nakoniec tu máme rok 2012 a po niekoľkých nie práve malých odkladoch už konečne čítate recenziu na onen diel. A ako tomu vždy tiež je, nám známe fyzikálne zákony nefungujú, autá skáču, strieľa sa od guliek až po vybuchujúcich pacientov priviazaných na lôžko a pre niekoho aj prekvapivo sa na konci toho všetkého vždy nájde nejaké poučenie. To je, dámy a páni, Twisted Metal v celej svojej kráse.

Ak sa pozriete na históriu celej série, ľahšie prídete na fakt, že TM nikdy nebol o príbehu. Síce tu nejaký vždy bol, ale jednoducho hral až nejaké tie druhé alebo tretie husle. Skvelá hrateľnosť bola vždy tiahnuci motor tejto zbesilosti. S rovnakou situáciou sa samozrejme stretávame z časti aj teraz, na príbehovú linku sa však teraz viaže viac pozornosti. Neviem, či som tento pocit získal z naozaj dobre zvládnutých filmov alebo z hororovej atmosféry, ale je tam.

Cut-scény sa jednoducho podarili na jednotku. Dokážu totiž aj na tak málo na príbeh zameraný žáner upútať dostatočne veľkú pozornosť, nie sú nudné alebo otravné. Sú jednoducho skvelé. Vývojárom boli všetky tieto faktory pravdepodobne známe, preto sú v takej forme, v akej sú. Filmy sú teda pojaté, tak trošku inak ako normálne býva. Z hororových reálnych záberov sa po určitom postupe dozvedáme o histórii danej postavy, za ktorú práve hráme. Celé to vrcholí tiež záverečným záberom, tak trochu ironickým pre našu postavu. To by som už ale zachádzal moc do detailov. Predsa len, nechcem zverejňovať príbeh ľuďom, čo si tento titul chcú kúpiť práve kvôli nemu. A to aj napriek faktu, že by sme tieto osoby hľadali horšie ako ihlu v kope sena.

V hre sú v skutočnosti tri hlavné charaktery, ktoré vypĺňajú príbehovú líniu.Schizofrenický klaun Sweettooth, vražedný bývalý kaskadér Mr. Grimm a ex-modelka DollFace. Všetky tieto postavy prežili v minulosti nejaké temné udalosti, s ktorými sa ešte doteraz nevysporiadali. Preto tiež nastupujú do bojového turnaja nesúci meno Twisted Metal. A výhra? Diabolský Calypso vám splní jedno želanie, a to akékoľvek.

Po stránke hrateľnosti sa opäť jedná o starú dobrú arkádovú rezbu. Typy zápasov sú až na výnimky rovnaké, a vašou jedinou povinnosťou je zničiť všetky, a to za každú cenu. K tomu, aby ste úspešne túto úlohu zvládli je za potrieb jednej zásadnej veci – zbraňový arzenál. Vedľa jednej špeciálne zbrane, ktoré má každé vozidlo iné a automaticky dobíjacie, je výber pre všetkých rovnaký a rovnako účelný. Všetko sa dá prakticky nájsť na samotnej mape, kde sa na zemi hneď vedľa takého napalmu alebo riadenej rakety povaľujú životy a turbo. Prakticky tu platí pravidlo, kto prv príde, ten skôr strieľa.

A vôbec, čo všetko sa nám dostane pod ruku? Dá sa povedať, že skoro všetko. Myslím, že ak je na výber zmrzlinárske vozidlo, motorka alebo taká menšia helikoptéra, dokážu si vybrať snáď všetci. Každé vozidlo má potom konkrétnu ovládateľnosť, ktorá sa odlišuje celkovo troma faktormi: rýchlosťou, špeciálnymi zbraniami a brnením. Pri výbere vždy pomáha aj malý graf, ktorý znázorňuje všetky tieto vlastnosti v miere určené pre váš výber. V prípade derby by asi nebolo moc múdre si vybrať rýchly závodiak s minimálnym brnením a naopak, v prípade závodu nie je najlepšie si vyberať truck s minimálnou rýchlosťou. Pre niekoho možno trochu jednoduchý systém, za to zase veľmi účelný. Snáď nemusím ani hovoriť, že jedinými úpravami je výber farieb pre určitú časť vozidla. A aj tento výber je do istej miery veľmi zredukovaný. Ono by s týmto princípom vlastností vozidiel viac robiť snáď ani nešlo.

Hra sa ale naozaj rozbieha až v hre pre viacerých hráčov. Dá sa povedať, že príbehová kampaň je len akási predohra pre multiplayerovú časť. Alebo skôr, bola by. V čase písania recenzie bol multiplayer, aspoň u mňa, často nehrateľný.A to tak, že nešiel ani zapnúť. To sa potom recenzia píše ťažko. Vo vývojárskom štúdiu sú si tohto faktu našťastie vedomí a už teraz po kúpe budete musieť stiahnuť niekoľko patchov, ktoré naozaj ešte nezpravili toto, v našom prípade, vypadávanie. Postupne sa ale chyby strácajú a problémom s (ne) vyhľadaním hry už nie je toľko.

V hre pre viacerých hráčov si každopádne môžeme zahrať na mapách zo singleplayeru okorenených o nové módy. Popri tých klasických, ako free for all alebo team deatmatch, je však jeden, ktorý je originálny vytvorený pre hru tohto žánru. Volá sa Nuke a jeho hlavným cieľom je zničiť obriu sochu protiľahlého tímu.Tak jednoduché to ale nebude. K tomu, aby ste mohli vypáliť špeciálnu nukleárnu raketu potrebnú pre výhru, musíte zajať vodcu nepriateľského tímu a urobiť z neho obeť pre úspešné odpálenie. Po pravde, ono je to dokonca zábavnejšie než sa na prvý pohľad môže zdať. Pre tých, ktorí holdujú radšej už zabehnutým typom hier je tu samozrejme tiež dobrý výber. Nemusíte smútiť.

A tým sa pomaly dostávame na koniec. Vynechali sme niečo? Ach áno, naše obľúbené technické spracovanie. To, ako ste si už mohli všimnúť, nie je nijako slávne a taká grafika je aj na pomery konzoly horšia ako u ostatných dnešných hier. Naproti tomu sa hra pevne drží na 60 snímkach za sekundu a ani pri najväčšej akcii sme nezaznamenali nejaký väčší pokles. Ak vám ani to nestačí ako ospravedlnenie pre zlú grafiku, čo keby sme vám povedali, že všetky mapy obsahujú úplne zničiteľné prostredie, a to v takej miere, že si cestu môžete urobiť aj cez rodinné domčeky v Californii alebo obchodné domy v zasneženom New Yorku? To už znie predsa lepšie. Pocit stereotypu alebo opakovanie prostredia snáď v tejto hre nezažijete.

Twisted Metal má niečo do seba. O tom žiaden pochýb. Je to skvele zvládnutý titul, ktorý prináša taký menší reštart v sérii, za čo dávam určite plus. Pomáha tomu dobre spracovaný príbeh, deštruktívnosť prostredia a multiplayer. Aj keď sme si s ním taktiež zažili veľa starostí. Tieto problémy snáď nebudú však trvať dlho a všetko by sa malo časom spraviť.

Súboje s bossmi, deštruktívne prostredie, stálych 60fps, hororové podanie príbehu

Bugy, horšia grafika, aktuálne nestabilná hra pre viacerých hráčov

Verdikt: Twisted Metal je parádna akcia spájajúca deštrukciu s dobre spracovaným príbehom a skvelým multiplayerom