Total War: Rome II – Caesar in Gaul – recenzia

Gaius Julius Caesar. Rímsky štátnik a predovšetkým vynikajúci generál. Muž, ktorý obsadil Galiu, dnešné Francúzsko. Spisovateľ. Autor mnohých slávnych citátov. Milenec Kleopatry. Obeť blízkeho priateľa Bruta. Aj dnes fascinuje tisíce ľudí po celom svete, medzi ktorými by sme bezpochyby našli aj veľa hráčov strategických počítačových hier. Je teda viac než logické, že sa Caesar musel objaviť tiež v Total War: Rome II, keď už nie v pôvodnej hre, tak aspoň prostredníctvom niektorého z DLC. Nu a vidíte, je (to) tu.

Zápisky o vojne galskej

Ako naznačuje samotný názov stažitelného balíčka, samostatná kampaň sa sústredí čisto na jeho ťahanie Galiou. Môžete sa tak tešiť na väčšiu a predovšetkým ďaleko podrobnejšiu mapu Francúzska a priľahlých oblastí. Rimania mimochodom nie sú jedinými, za ktorých možno hrať, rovnako tak sa môžete pokúsiť zvrátiť históriu a slávneho vojvodcu vyhnať z Galie čoby kmeň Arverni, Suebi alebo Nervii. Každá frakcia má tiež niekoľko svojich slávnych vojvodcov, Rimania Caesara, Marka Antonia alebo Bruta, Galovia Vercingetorixa, Nervii zase Boduognatuse. Títo generáli sa radia medzi takzvaných „veľkých vojvodcov“ a nemôžu teda zomrieť, len byť zranení (podobne ako napríklad Napoleon v rovnomennom diele).

Drobnými úpravami prešiel aj technologický strom, konkrétnejšie jeho ekonomická časť. Výskum tu už totiž neprebieha určitý počet kôl, ale naopak za peniaze. Stačí mať našetrenú požadovanú sumu a daný výskum je váš. Získané bonusy sú tiež pre každú frakciu trochu iné. Tak napríklad zatiaľ čo Rimania si môžu hneď na začiatku „odomknúť“ Marka Antonia, Nervii spoliehajú skôr na vylepšovanie diplomatických vzťahov s okolitými kmeňmi rovnakej krvi.

Avšak, keď sa na celú kampaň pozriete trochu s odstupom, zistíte, že vlastne nejde o nič nové. Samozrejme, máte novú mapu, de facto novú kampaň, historické postavy a doplňujúce texty popisujúce úlohu jednotlivých klanov v celom ťažení. Ale čo do hrateľnosti žiadny výraznejší posun akýmkoľvek smerom nezaznamenáte. Tým najväčším problémom je tak aj naďalej umelá inteligencia. Áno, viem, pri recenzovaní pôvodnej hry som ju celkom chválil, ale musím sa priznať, že vývojári na mňa ušili nejakú podivnú búdu.

Keď som totiž hru recenzoval, umelá inteligencia sa skutočne správala vcelku obstojne. Lenže akonáhle som text dopísal a odovzdal, ako keby z ničoho nič zareagovala a začala vymýšľať tie najväčšie nezmysly. Tu sa našťastie nič také nestalo, funguje rovnako ako v pôvodnej hre, inak povedané dosť zle. Ak si teda chcete užiť kampaň aj v singleplayeri (lebo tú pravú porciu zábavy zažijete až v multiplayeri), odporúčam počkať na aktualizáciu nejakého toho módu pre AI.

Rozhodujúce víťazstvo

Autori by si zrejme neodpustili nepridať aj nejakú tú historickú bitku. Predsa len, Caesar je tak slávna historická osobnosť, že by sa to rovnalo takmer rúhaniu. Vyskúšať si tak môžete rozhodujúcu bitku v galskom ťahaní, obliehanie Alesia, po ktorom sa galský vodca Vercingetorix vzdal Caesarovi. Hráčovou úlohou je všetky tieto udalosti zopakovať, teda odraziť útoky na improvizovanú rímsku pevnosť, ktorú Caesar vybudoval okolo Alesia. Nutné dodať, že ste výrazne prečíslení, teda je to celkom výzva, zvlášť na vyššej obtiažnosti.

Aj ty, Brutus?

Pridajte ešte pár nových jednotiek a hrateľných frakcií pre hlavnú kampaň a dostanete všetko, čo stiahnuteľný balíček Caesar in Gaul obsahuje. Ponúka sa teda otázka, či sa ho oplatí za necelých pätnásť euro obstarať. Inu, podľa nášho názoru je cena trošičku premrštená, čo sa odráža aj v našom hodnotení. Na druhú stranu, ak máte tohto antického generála v obľube a radi by ste si aspoň virtuálne vyskúšali byť v jeho koži, bežte do toho.

Total War: Rome 2

Výrobca: The Creative Assembly
Distribútor: Sega