Total War: Rome 2 -Hannibal At The Gates – recenzia

Nie je to tak dávno, čo sme mali možnosť sa virtuálne prevteliť do kože jedného z najslávnejších vojvodcov staroveku, Caesara, a pokúsiť sa zopakovať jeho úspešne ťahanie Galiou z rokov 58 až 50 pred naším letopočtom. Druhý väčší stiahnuteľný balíček pre stratégiu Total War: Rome II nás vedie do ešte hlbšej histórie, konkrétne o viac ako sto rokov skôr, než sa vôbec slávny rímsky generál narodil. The Creative Assembly totiž svoju pozornosť zamerali na Druhú púnsku vojnu.

Rovnako ako v prípade Caesar in Gaul patria historické bitky k tomu najlepšiemu, čo balík ponúka.

Za Kartágo!
Ďalšia veľká vojna medzi rivalmi Kartágom a Rímom totiž bola svedkom mimoriadneho kúsku jedného vynikajúceho kartáginského generála, ktorý dokázal so svojím vojskom prekročiť Alpy a dlhé roky podkuroval svojim nepriateľom priamo v ich domovine. Áno, reč je pochopiteľne o slávnom Hannibalovi. Náplň samostatnej kampane je teda nad slnko jasnejšia – pokúsiť sa čoby Hannibal (respektíve Kartágo) zvrátiť históriu a zvíťaziť, alebo naopak ako jeden z konzulov stále sa rozrastajúcej Rímskej republiky poraziť tie severoafrické psi. Hrateľných je aj niekoľko ďalších frakcií, sicílska Syrakusie alebo španielska Arevaci a Lusitano.

Hratelnostne sa kampaň nijako zásadne nelíši od tej v štandardnom Total War: Rome II. Rozširujete svoje mestá, budujete armády, vysielate do akcie svojich agentov a ak sa stretnete s nepriateľskou armádou, bojujete. Prvým a vlastne tým najviditeľnejším rozdielom je dĺžka jedného kola (tentokrát trvá jeden mesiac) a s tým spojené efekty počasia a ročných období. Tie sú koniec koncov aj súčasťou najaktuálnejšieho opravného patchu, teda si ich môžu užiť všetci hráči. Drobnými úpravami prešli aj dostupné technológie. Autori sa ich snažili upraviť vzhľadom k Druhej púnskej vojne a tak napríklad za Kartágo možno vylepšovať bojaschopnosť vašich slonov, automaticky si zlepšiť diplomatické vzťahy so španielskymi klanmi a podobne.

AI stále rovnaká
Dojmy z hrania však obvyklým spôsobom kazí umelá inteligencia. Aj naďalej veľmi rada necháva väčšinu svojich armád v stave „Forced march“ (pre úplnosť: útok na takú armádu je rovný prepadnutiu) a to aj vo chvíľach, kedy máte blízko tú svoju a je tak úplne očividné, že na ňu zaútočíte. Rovnako tak príliš nerieši, že by vás mohla obísť a zaútočiť z boku a v drvivej väčšine prípadov sa uchyľuje k zúrivému prednému útoku. Nejaký ten mód je teda takmer povinnosťou a vôbec najlepšie je hrať s niekým ďalším kooperatívne, alebo kompetitívne kampaň.

Dve dejepisné lekcie
Nechýbajú ani dve nové historické bitky. Konkrétne sa jedná o dve najslávnejšie z Druhej púnskej vojny, bitku pri Kann (anglicky Cannae; 216 pred. Nl) a Zamy (202 pred. Nl). V oboch prípadoch je hráčovou úlohou zopakovať výsledky skutočného stretnutiu, teda najprv obkľúčiť a úplne zásadným spôsobom rozdrviť novo zostavenú nepriateľskú armádu, respektíve v poslednej bitke celej vojny definitívne zvrátiť víťazstvo na Rímsku stranu.

Hratelnostne sa kampaň nijako zásadne nelíši od tej v štandardnom Total War: Rome II.

Rovnako ako v prípade Caesar in Gaul patrí k tomu najlepšiemu, čo balík ponúka. Obe bitky sú totiž sakramentsky ťažké (zvlášť na vyššej obtiažnosti) a sú pre každého hráča poriadnou výzvou. Zvlášť, ak sa zaujímate o históriu, na druhú stranu nesmiete nikdy zabudnúť, že ide len o hru. Nemáte tak napríklad absolútne žiadnu šancu vykonať u Zamy podobný manéver proti slonom ako to Rimania urobili v skutočnosti, čo je škoda.

Prežijete?
Hannibal at the Gates úplne presne spadá do kategórie „more of the same“. Rovnako ako jeho predchodca totiž ponúka klasickú Total War kampaň odohrávajúcu sa na zmenšenej mape západného Stredomoria, prináša tri nové hrateľné frakcie, pár nových jednotiek a tiež dve najznámejšie historické bitky Druhej púnskej vojny. Záverom som teda nútený podobne ako minule dodať, že za cenu necelých 15 euro toho príliš nezískate. Ak sa teda neradíte medzi hardcorových fanúšikov Hannibala, jeho kúpu si zrejme rozmyslíte.

66%

Iná doba, iný veliteľ, rovnaký balík, rovnaká cena.

zdroj: Czechgamer.com