Thief – recenzia

Koniec februára sa niesol hlavne v znamení znovunaštartovania kultovej série Thief. Vyšli samozrejme aj iné veľké hry, napríklad Castlevania: Lords of Shadow 2, ale o nej sa v tejto recenzii baviť nebudeme. Recenzie nového Thiefa sú rozporuplné: herní kritici sa tak nejako zhodujú na sedmičke, hráči samotní sú niekde na hranici päťky a šestky. Metacritic je v tomto smere dobrý server, ale aj tak si myslím, že by si každý hráč alebo hráčka mal urobiť vlastný názor. Je jasné, že napríklad pri novom Call of Duty majú haters napísané recenzie beztak dva roky dopredu. Inak zistiť si objektívne názory nie je rozhodne zlý nápad. Ak na hru budú nadávať naozaj všetci, tak to asi moc dobrý počin od autorov nebol.

thief

Nový Thief je podľa môjho názoru hodnotený dvoma smermi. Tak trochu som sledoval, kto čo kritizuje, čo koho v hre vyslovene sere, atď..

Prví sú tí, čo sú silne ovplyvnení predošlými dielmi. S hrou sú skôr nespokojní. Nič proti ich názorom mimochodom nemám, sú to holt hráči staršej generácie, a novšie trendy idú pravdepodobne mimo nich. Ale keď sa pripravuje reštart hry, ktorá má dodnes svoje čaro, a hráči pri nej strávili hŕbu hodín, musia si ju zahrať, aj keď už moc nehrajú. Vo výsledku sa im to ale nepozdáva, pretože hra príliš vedie za ručičku, a to u predošlých dielov, a celkovo u starších hier, nebolo.

Druhú skupinu tvorí spokojná časť hráčov. Hra sa im pozdáva, na vyššiu obtiažnosť pre nich činí celkom výzvu. S pôvodnými dielmi majú buď nulové skúsenosti, alebo si pamätajú, ako to ich starší súrodenec hral, a oni sa museli akurát pozerať, pretože na samotné hranie boli príliš mladí.

Týmto nechcem nikoho škatuľkovať. Nechcem, aby to vyzeralo, že sa starším hráčom nový Thief nepáči, a mladí skáču radosťou, pretože hru dokončili na strednú obtiažnosť. To vôbec. Len píšem, že takto chápem ohlasy fanúšikov a nováčikov série.

thief

Viete, nejako nechápem, prečo sa vôbec robia reštarty starých sérií. To platí aj u filmov. Niekedy to dopadne dobre, niekedy zle. Trebárs Tomb Raider dopadol viac než dobre, a za prvý rok sa predalo okolo šiestich miliónov kópií, za čo autorom gratulujem a už sa teším na druhý diel. Ale taký Duke Nukem Forever nebol to pravé orechové, ak to s orechmi malo mať vôbec niečo spoločné. Hra bola strašne dlho vo vývoji, a to sa nakoniec podpísalo na jej výslednej podobe.

To naozaj vývojárom – aj filmárom, došli nápady? To sa musia vracať k niečomu, čo bolo a je stále dobré? Prečo teda robiť reštart? No a čo, že to je staré, stále je to dobré. Vidia snáď vďaka úspešnej značke vysoké zárobky, a tak nebude vadiť, keď sa im to nepodarí? WATafak?!

Aby ste urobili dobrú hru alebo film, nemusíte sa vracať do minulosti. Veď stojí za to zariskovať, urobiť niečo, čo tu ešte nebolo, a potom zožať úspech. Je jasné, že závisí na vydavateľoch – ako moc ťahajú za nitky pri vývoji, čo všetko máte a nemáte robiť, … V tomto smere sa mi páči naugty Dog, hoci som PCčkár. Majú skvelé tituly, a z ničoho si nerobia tzv. „továreň na prachy“, čo sú série ako Battlefield a Call of Duty. Bohužiaľ, zdá sa mi, že aj Ubisoft našiel zlatý dol v podobe Assassin Creed. Čo rok, to nový diel. Vážne?

Keď už sa teda k niečomu vraciate, musíte sa samozrejme snažiť, aby to dopadlo dobre. Nebude príliš vadiť, či to nepresiahne kvality staršieho dielu alebo dielov. Nesmiete to ale spackať ako autori zo štúdia Reef s ich pôvodne nazvaný tri-áčkový Rambo. Ak na toto potrebovali nejaké tri roky vývoja, tak v tom prípade viem anglicky už od troch mesiacov po narodení. Rambo: The Video Game, ak tuším správne, už apeluje na prepadák roka, a to máme ešte len marec … Ale to som trochu odbočil. Len tým naznačujem, že robenie hier podľa filmov a filmov podľa hier moja hlava príliš nepoberá.

Zrovna u Thiefa muselo byť rozhodnutie reštartu odvážnym krokom. Opäť sa budem opakovať, vyšiel v dobe hráčov predošlej generácie. Posledný, The Deadly Shadows, vyšiel v roku 2004. To je desať rokov a nástup mladšej generácie. Hry sa za tú dobu veľmi zmenili. Grafika niekedy prevyšuje kvalitu zvyšku hry, trendom sa stali všadeprítomné návody na tamten a onen puzzle, ako premôcť posledného bossa, … Aj ja si pamätám, ako sme s bratom rozmýšľali nad riešením práve naskytnutého problému, takže viem, ako sladký bol niekedy pocit presunu do ďalšieho levelu – po dvoch hodinách snaženia, po milióna kliknutí na tlačidlo pre načítanie posledného checkpointu.

thief

Pôvodné Thief, ako titul, ktorý vám dal jednoducho hlavnú úlohu, by v tejto dobe moc neuspel. Alebo áno, a zožal by podobné ohlasy ako hardcore RPG Dark Souls. Jó, či by to tak bolo, to sa už asi nedozvieme. Snažím sa reštart Thiefa brať z hľadiska, že sa autori snažili o to, aby si prišli na chuť ako starší hráči, tak tí mladší. Pokus o vybalancovanie novších trendov s dnešným už oldschool (neurazte sa keď tak, prosím) sa z môjho hľadiska autorom vcelku vydaril. Nenechajte sa zmýliť, aj ja som staršie diely hral, a názor, že sa autorom hra podarila, si nenechám len tak vyvrátiť.

Grafická štylizácia je parádna, zvuky a celkový soundtrack je tiež na veľmi dobrej úrovni. Máme napríklad možnosť vidieť Garrettove nohy, čo sa u hier z pohľadu prvej osoby len tak nevidí. Ovládanie je normálne, takže sa tu nestretnete s občasnými problémami, ktoré bývajú u Assassin Creed, ak hráte na klávesnici. Príbeh nie je nič svetoborného. Pri hraní na neho budete skôr zabúdať, a viete čo? Ono je to jedno. Ide tu hlavne o hrateľnosť, a tá je skvelá. Hoci hre podráža nohy umelá inteligencia nepriateľov, pre ktorých ste z často jasne viditeľných uhlov neviditeľní, úplne blbí tiež nie sú. Niekedy vás totiž prekvapia, ako vás mohli odhaliť z tamtoho miesta, hoci nestojíte meter pred nimi. Musíte si dávať pozor, aby si vás nevšimli. Ak sa vám to nepodarí, odporúčam načítať poslednú uloženú pozíciu. Ak sa snažíte hru hrať neagresívnym spôsobom, nemáte proti nim moc veľkú šancu .

Finálnym slovom: Skúsenosti s predchádzajúcimi dielmi série Thief mám, a moje stanovisko k najnovšiemu dielu je také, že sa podaril. Áno, umelá inteligencia je prihlúpla, a hra niekedy naozaj vedie za ručičku. Avšak, u vyšších obtiažností sa jedná rozhodne o väčšiu zábavu. Thief sa nezapáči všetkým, a je mi jasné prečo. Ja som spokojný už len s faktom, že hra ponúka slušnú hernú dobu, plus mínus sedemnásť hodín.

80%

Garrett je možno v meste plnom málo inteligentných ľudí, napriek tomu vie na zdĺhavé večery zabaviť.