
Budem sa asi trošku papagájiť čo asi napísal každý predchádzajúci recenzent vo svete ako úvod recenzie na túto hru. Ale jednoducho to nejde, keď vidím Croteam, tak vidím Serious Sama. Šialenú FPSku, ktorá mi kedysi dávno učarovala, a niektoré boje tam boli proste úžasné. A teraz tu je od CroTeamu hra The Talos Principle – filozofická puzzle hra – filozofické, od tvorcov serious, od tvorcov serious SAMA! Filozofická logická puzzle hra od tvorcov Serious Sama. Tak už som to bol schopný napísať v pokoji, poďme sa na ňu pozrieť.
V hre sa zhostíte úlohy neznámeho robota, ktorý sa prebudí v neznámom svete. Nič nevie. Len sa k vám začne prihovárať z zhora niekto, kto sa tvári ako boh a hovorí si Elohim (v Hebrejčine Boh). Ten povie, že máte za cieľ riešiť hádanky, ktoré pre vás pripravil a tým dôjsť k osvieteniu. Mimo to vám povie, že nikdy v žiadnom prípade nesmiete šplhať na vrchol tajomnej veže, že to nedovolí. Čo urobíte? Budete nasledovať čisto jeho inštrukcie alebo sa pokúsite vyšplhať na zakázanú vežu?
Čoskoro tiež zistíte, že pomocou počítačových terminálov s vami komunikuje niekto, kto nebude len počítačovým programom. Nálezy zvláštnych audiolog so ženským hlasom, tiež nahlodajú vašu zvedavosť. To všetko s hromadou textu v termináloch, kde sa riešia existenciálne problémy, viera a ďalšie otázky. Bežný dotazník v terminále, ktorý má overiť, že ste človek a nie robot je celkom na zamyslenie. Polemizovanie sa o tom čo je vlastne vedomie a akú väzbu má na fyziku. To všetko nie je vôbec jednoduché pojať. Skoro by som si prial, keby tvorcovia k hre urobili sprievodnú aplikáciu na mobil, kde by som si mohol pri ceste do práce prečítať tie texty, ktorými vás hra zahltí.
Hrateľnosťou sa jedná o hru videnú z pohľadu prvej osoby, ale môžete si zapnúť aj 3rd person. Druhý menovaný mi z nejakého dôvodu vyhovoval viac, pritom zásadný vplyv na hrateľnosť to nemá. Ak ste hrali nejaký Portal, tak asi budete celkom rýchlo doma, čo sa v takej hre od vás čaká. S tým čo máte dostupné, jednoducho riešite jednotlivé sekcie s cieľom dostať sa na dielik Tetromina (čo je iba oficiálny názov pre dielik z Tetrisu). Tie majú rôzne farby a pozbieraním určitých tvarov v rovnakej farbe môžete odomknúť dvere niekam, pre ďalšie puzzle alebo ďalšie filozofické rozprávanie.
K riešeniu puzzlov dostanete postupne niekoľko nástrojov, ktoré sú vždy v príslušnej sekcii pripravené na použitie (nikdy nič nenosíte po vreckách). Prvá je prostá rušička silových polí alebo útočných robotov. V tejto chvíli je hra strašne jednoduchá. Postupne pribudne smerovač laserových lúčov, ktorými ide napájať ventilátory alebo vypínať silové pole. Prenosná debnička, ktorá poslúži ako stojan pre ďalšie alebo spôsob ako vyskočiť vyššie. Odrazová plôška, ktorá vás vymrští určitým smerom. Čo je stále celkom priamočiare, ale už v niektorých sekciách vám hra hlavu zamotá.
Až cca v polke hry príde to okorenené. Terminál, ktorý dokáže zaznamenať vaše akcie, ktoré urobíte od jeho spustenia až po jeho vypnutie. Váš klon potom vykoná presne na čas všetko, ako bolo zaznamenané, takže vy môžete robiť ďalšie veci k úspešnému priechodu ďalej. To už vám začne pekne zamotávať hlavu a v hre dosť prituhne. „Postav tu potom prebehnem, prejsť tu položiť krabicu sem, potom ja prejdem ďalej …“. Takto nejako prebiehajú vaše úvahy, keď riešite veľmi šikovné puzzle a asi najviac vám hru priblíži priložené video z hrania. Vrchol obtiažnosti je, keď zistíte, že na vyriešeniu puzzlu potrebujete mať šikovne umiestnené predmety vo vedľajšom puzzle. To už vám hlavu zamotá pekne.
Variabilita herných prostredí je veľmi dobrá. Budete riešiť hádanky v zarastených ruinách alebo v ruinách v púšti, čo tak trošku odkáže na Serious Sama. Vizuálne sa o hru stará Serious Engine, ktorý vytvára moc pekné obrázky, zvlášť pohľad do neznámeho západu slnka s tajomnou vežou vedľa. Bohužiaľ aj napriek tomu, že je vizuál ľúbivý, nemôžem sa zbaviť dojmu, že v niektorých miestach pôsobí divne. Úrovne jednoducho pôsobia ako poskladané z jednotlivých blokov, takže obrazovo to pôsobí chvíľkami podivne umelo. Samozrejme môžeme podotknúť, že to môže byť fígeľ, aby ste si od začiatku mysleli, že ste v nejakej simuláciu.
Čo mi osobne robilo trošku problém je pohyb kamery a celej postavy. Postava pôsobí dosť meravo, takže skok je taký nezvyčajný, ale áno je to robot. Horšie bolo, že často pri hraní mi nerobil dobre pohyb kamery. Nie som schopný presne identifikovať v čom je to iné od ostatných fps, kedy som nikdy problém nemal. Ale tu pohyb kamery je divne trhaný a nie úplne príjemný na veľké TV. Z toho dôvodu som veľkú časť hry odohral cez Remote Play na PS Vita, kde to pôsobilo o niečo lepšie (a vôbec by som sa nebránil portu na prenosnú konzolu, pretože dĺžka puzzlov k tomu priamo vyzýva). Môže to byť môj problém, ale takmer v žiadnych hrách to nepociťujem a to hrám aj na 3DS, z ktorého sa ľuďom robí suflé. Príjemná je ambientné hudba, ktorá sprevádza vaše herné snaženie.
V tejto verzii pre Playstation 4 nájdeme kompletnú pôvodnú hru s jej 120+ puzzle a plus navyše oddelené DLC Road to gehen. Tam sa zhostíte úplne iného robota, ale príbehovo by mal nadväzovať na hlavnú hru (k DLC som sa ešte nedostal). Celkovo sa jedná o výbornú logickú hru, more hádaniek, ktoré jednoducho zabavia. U mňa sa dostavil ten obľúbený pocit „Ešte urobím toto a už pôjdem spať“, čo je vždy dobré znamenie pre akúkoľvek hru. Za určitú výhodu by som považoval aj to, že kto by sa desil tej filozofickej časti, tak ju môže celkom smelo ignorovať a len preplávať hrou a riešiť hádanky. Kto sa ponorí do úvah v termináloch dostane ešte niečo navyše.
HODNOTENIE:
85%
Pre milovníkov logických hier povinnosť, ktorá ponúkne dosť zábavy a pekné potrápi mozog. Malé chybičky sa hre nevyhli, ale nijako výrazne nenarušujú jej hrateľnosť. Pre študentov filozofie sa to dá považovať za študijný materiál.
zdroj:Czechgamer.com