Téma: Cestou necestou sériou Call of Duty

29. októbra tomu bude deväť rokov, čo vyšiel prvý diel dnes už veľmi obľúbenej série Call of Duty. Deväť rokov síce nie je nejaké extra magické číslo, ale je symbolické v tom, že tento rok vyjde deviaty diel tejto série. Tak čo si urobiť nejakú „retrospektívu“? Pretože čo rok, to jeden diel a tento rok tomu samozrejme nebude inak.

Začali sme druhou svetovou vojnou v podobe hier Call of Duty 1, 2 a 3, trikrát sme sa pozreli do modernej doby a medzitým sa nám tam znovu raz zamotala opäť druhá svetová a raz studená vojna. Deviaty diel bude žánrovo iný. Štúdio Treyarch sa vážne snaží robiť nové veci. Na rozdiel od Infinity Ward. Štúdio Infinity Ward uvarilo trikrát tú istú polievku, ktorú iba vždy o malú štipku viac osolilo a okorenilo. Nechcelo si asi zahrať s nejakými exotickými chuťami, opakovalo jednoducho trikrát z 95% rovnaký recept.

Call of Duty 1

Treyarch sa naproti tomu nebojí variť exotickú chuť. Síce je pravda, že ich prvý pokus nazvaný jednoducho Call of Duty 3 nie je vo svete veľmi známy, pretože nebol hrateľný na PC, ale len na konzolách a navyše podľa ohlasov a recenzií nestál ani za starú blchu. Je navyše označovaný za totálne najslabší diel série, takže ak si ho niekto nezahral, o nič pravdepodobne neprišiel. Ďalej Treyarch ukázal temnejšiu stranu druhej svetovej vojny titulom World at War, kde sme zahrali bitky v Pacifiku a v Japonsku a kde sa prvýkrát objavil veľmi populárny zombie mód. Black Ops je zameraný na studenú vojnu. Takže opäť niečo iné. Lokácie boli samozrejme opäť iné. Laos, Rusko, Kuba, … Black Ops 2 má byť (prekvapivo) jeho pokračovanie, ale až vo futuristickej budúcnosti v roku 2025. Nesmrteľný storočný Woods bude musieť prihliadať ďalšiemu pokusu o nadvládu a zničenie sveta pod vedením Raula Menéndeza vecami, ktoré budú človeka raz asi maximálne ovládať. Počítače.

Séria Call of Duty nikdy neoslnial svet svojim grafickým spracovaním (na rozdiel od konkurenčného Battlefieldu), ale dobrou zábavou, často solídnym príbehom a jednoducho akousi jednoduchosťou hry. Keď sa chcete nejako odreagovať, nepremýšľať u hry ako u nejakej stratégie, tak to je to pravé. Idete, dve hodiny strieľate, v tom zabijete pol milióna nacistov, fašistov a boľševikov a odchádzate s dojmom, že ste sa odreagovali a môžete ísť zase hrať Dark Souls.

Na vývoji série sa podieľalo mnoho štúdií. Najznámejšie sú ale Infinity Ward a Treyarch. Na vývoji Modern Warfare 3 už nebolo Infinity Ward samo, ako to bolo u dvoch predošlých bračekov, pretože mu pomohli štúdia Raven Software a Sledgegammer Studios. Tie sa zapojili do vývoja len na požiadanie samotného vydavateľa hier Activision. Ten sa totiž nejaký ten piatok súdi s otcami série Jasonom Westom a Vince Zampellou o finančné bonusy z predaja Modern Warfare 2.

Call of Duty: Black Ops 2

Na vývoji sa nepodieľali len známe štúdia sveta, ale aj svetoznámi ľudia. Najznámejší človek, čo robil na dieli Modern Warfare 2, je aj celosvetovo najpopulárnejší hudobný skladateľ – a je to Hans Zimmer! Že neviete, kto to je? Tento nemecký muž dobil svet svojim hudobným talentom. Soundtracky k filmom ako je Gladiátor, Nolanova trilógia o Batmanovi, Posledný samuraj, Čierny jastrab zostrelený, a takto by som mohol pokračovať ešte veľmi dlho, je všetko jeho práca. U dabovaní postáv sa tiež objavili známe tváre – i z Holywoodu! Sam Worthington (Alex Mason), Billy Murau (Cpt. Price), William Fichtner (Sandman), … A napríklad taký David. S. Goyer, ktorý sa podieľal na scenári Nolan trilógie, sa podieľa na scenári Black Ops 2.

Ako je teda vidieť, séria Call of Duty vie prilákať veľmi známych ľudí a využiť ich um. Jediné, čo skoro všetkým fanúšikom vadí, je veľmi starý engine hry. Už päť rokov ide séria na tom istom, na ktorom sa robia len malé zmeny a z ktorého snáď už viac vymačkať nejde. Treyarch sa naozaj snaží z neho vyslovene vyžmýkať posledné kvapky a je to vidieť. Grafika prichádzajúceho dielu nie je svetoborná, ale zmeny tam vidieť sú.

Teraz si ale poďme trochu priblížiť všetky diely:

Call of Duty 1 (2003)
29. októbra 2003. Vtedy to začalo. 3D hra od vtedy neznámeho, mladého štúdia Infinity Ward z druhej svetovej vojny od tvorcov Medal of Honor sa stala ihneď populárna a dostala cenu hra roku 2003. Išla na Quake III engine a podporovala operačné systémy Windows a Mac OS X. Hra vás sprevádzala dvoma bitkami druhej svetovej vojny a mohli ste si zahrať za tri národy; za Američanov, Rusov a Britov.

Call of Duty 2 (2005)
Jedna z najlepšie hodnotených hier roku 2005 bola Call of Duty 2. Od svojho predchodcu rozšírila svoje herné platformy, takže si ju mohli zahrať aj vlastníci X360. V roku 2007 vyšla verzia pre Windows Phone. Hru popoháňal engine IW 2.0. Hra je pre svoj multiplayer tak obľúbená, že sa dodnes po celom svete organizujú CoD2 turnaje. Hra ponúkla štyri kampane, kde sme si mohli zahrať za dvoch Britov, Rusa a Američana a je označovaná za najlepší diel celej série.

Call of Duty 3 (2006)
Call of Duty 3 bol prvý diel, na ktorom nerobilo štúdio Infinity Ward, ale Treyarch a trochu pomohlo aj štúdio Pi Studios. Prvé, čo fanúšikom vykonal, bolo to, že PC hráči nič nedostali. Hra bola len pre konzoly PS2, Xbox, PS3, X360 a Wii. Priniesol ale zmeny v tom, že hráč nehral klasicky za Američanov, Rusov a Britov, ale za Američanov, Britov, Kanaďanov a Poliakov.

Call of Duty 4: Modern Warfare (2007)
Hra, ktorá pravdepodobne spôsobila momentálne herné šialenstvo. Na rozdiel od starších dielov sa vykašľala na druhú svetovú vojnu a zasadila sa do roku 2011. Bohužiaľ to bol aj prvý diel, ktorý po vás požadoval na dohranie kampane jedno popoludnie. V úlohe seržanta „Soap“ MacTavisha alebo seržanta Jacksona ste museli odolávať návalu nie príliš inteligentných Arabov a Rusov. Engine Proprietary hru urobil viac realistickejšiu a dodnes sa podobne ako u druhého dielu organizujú turnaje. Hovorí sa, že Modern Warfare bol ešte o málinko úspešnejší, ako CoD2. Záleží to holt na vás. Ak vám vyhovuje druhá svetová vojna, alebo dnešná doba …

Call of Duty 5: World at War (2008)
Čo to má znamenať? Infinity Ward začne s modernou dobou a Treyarch sa do tej vtedy veľmi ohranéj druhej svetovej zase vracia? Počkať, no jo! Treyarch neurobil klasickú hru z druhej svetovej vojny. Ukázal ju v takej temnejšej strane. Vojna v Pacifiku a v Japonsku bol evidentne dobrý ťah, pretože aj cez dobu, v ktorej sa hra hrala, si odniesla dobré hodnotenie. Inak sa tu objavil prvýkrát zombie mód, ktorý priniesol to, čo tu nebolo.

Call of Duty: Modern Warfare 2 (2009)
Pokračovanie Call of Duty 4 sa vyviedlo tak, že je označené za najlepší v sérii Modern Warfare. Bohužiaľ, to bolo tak všetko. Herná doba opäť zabrala tak jedno, dve popoludnie, umelá inteligencia stroskotala na úrovni „IQ je negatívne“ a staršia grafika už bola poznať. Hudobnu stranu zachránil soundtrack Hansa Zimmera, grafike pomohol len trošičku vylepšený engine IW 4.0. Príbehu nebolo čo vytknúť a dabing postáv tiež nestál za starú belu.

Call of Duty: Black Ops (2010)
Rozporuplný diel od štúdia Treyarch opäť priniesol do hry novinky. Studená vojna, boje v Laose a na Kube priniesli pre niektorých veľké pozitívum v podobe „konečne zmena“, pre druhých negatívum v podobe „OMG, čo to je?!“. Silný príbeh, dobrá hudba v pozadí, dabing holywoodksého herca Sama Worthingtona, zmeny lokácií, … Slabú grafiku, nič moc hernú dobu vynahradil zombie mód, na ktorý sa hráči veľmi tešia u druhého dielu, pretože v Black Ops a v World at War sa stal ihneď populárny.

Call of Duty: Modern Warfare 3 (2011)
Zakončenie epického príbehu série Modern Warfare nazvala veľa hráčov ako „veľmi drahé DLC k Modern Warfare 2“. Vojna sa rozšírila do celého sveta, čiže aj do Českej republiky, kde si strihnete dve misie – v  Prahe stovežatej, kde boli správne diakriticky napísané nápisy, a keď ste chvíľku hľadali, mohli ste nájsť v odbojároch trebárs Pavla Soukupa alebo Leoša Mareša. Druhá misia sa koná v nemenovanom českom hrade niekde vo stredohorí. Hrozné audiovizuálne spracovanie opäť vynahradil soundtrack a dabing postáv.

Ako dopadne Black Ops 2, sa uvidí v novembri tohto roka.

zdroj:Czechgamer.com





You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

Pridať komentár