Rayman: Origins – preview

Hneď zo začiatku si dovolím drobnú sentimentálnu odbočku – Étrojková správa o tom, že Ubisoft chystá na jeseň vzkriesiť jednu zo svojich pred dávnymi rokmi kľúčových značiek, mi doslova a do písmena vzala dych. Prvý diel mi vydržal ešte dlhé roky po trojke – bola to na svoju dobu geniálna 2D skákačka s úžasnou hudbou (nie nadarmo ovenčená niekoľkými cenami). A teraz, po tých všetkých rokoch, kedy Rayman potuloval ako doprovod wiičkovej série Rabbids, mu vývojári dávajú šancu znovu sa nadýchnuť.

A to pekne v retro štýle. Poňatie, grafika, príbeh – to všetko podľa maximálnej úspešnej šablóny úvodného dielu série. Tohoto panďuláka s obrím blonďatým három a vystreľovacou päsťou, s ktorou kosí svojich podivne vyzerajúcich nepriateľov v ešte podivnejšom svete, si vo svojej dobe obľúbil nejeden hráč – a čo na tom, že Rayman nikdy príliš necielil na dospelé publikum. Až doteraz. Pretože všetci, ktorí hrali prvý diel, od tej doby tak nejako vyrástli.

Ale Rayman zostal rovnaký. Stále je tá osobitná postavička. Minimálne aspoň čo sa týka jeho vlastného univerza, nie toho, ktoré zdieľa spoločne s Wii zajacmi. A práve od Rabittov sa tvorcovia chcú odpútať. Veľkolepá E3 prezentácia a následne aj príval gameplay videám z Gamescomu to jasne dokazujú. Rayman je späť. Pôvodne to ale vôbec nemalo byť tak jednoduché. Vnútri štúdia sa totiž viedli dlhé debaty o tom, či by nebolo najlepšie distribuovať hru len digitálne. A čo viac – ešte ju naporcovať na jednotlivé levely a tie predávať samostatne.

Vzhľadom k výslednej rozlohe celého počinu sa ale od tohoto plánu veľmi rýchlo upustilo.
Rayman vyjde klasicky ako krabicová hra a ako ďalší z jesenných pešiakov si povie o miesto vo vašej poličke. Celkom iste osloví tých hráčov, ktorí majú skúsenosť s prvým dielom. Potom – rodičia určite zavýskajú radosťou, že sa v tom hernom rašelinisku konečne vynorila nejaká hra, kde sa nestrieľa, mozgy netečú po stenách a nenadáva už v úvodnom intre – konečne ideálna hračka pre ratolesť (fakt, že potajomky hrajú otcov Battlefield a Left 4 dead nechajme stranou).

Dejová línia v prvom Rayman nehrala príliš úlohu a nijako dôležitej úlohy sa nezhostia ani v Origins. V časovej osi sa príbeh posunie až pred šestnásť rokov starú jednotku – skrátka úplne na začiatok. A podáva vysvetlenie o tom, ako sa vlastne z Raymana stal hrdina celého tamojšieho sveta Glade of Dreams. Práve ten sa totiž vďaka hlavnému záporákovi Mr Darko ocitá na pokraji skazy a kto iný má zriadiť nápravu ako Rayman.

A Rayman na to zďaleka nebude sám. Spoločne s ním sa do bitky proti zlým silám pustí aj štvorica jeho najvernejších postavičiek na čele s modrým parťákom Globoxom. Ako ďalší člen tímu sa potom predstaví podivná bytosť s korunkou na hlave – to je Grand Minimus a štvoricu uzatvára čarodejník Dark Teens. A pretože sa celé Origins odohráva tak trochu v retro štýle, stretneme sa aj s ďalšími postavami z minulosti – napríklad s komárom Mosquito, na ktorého chrbát Rayman usadne v nejednej vzdušnej bitke. Vracia sa i víla Betilla a klietky s Electoony.

Jednotlivé levely ponúkajú presne to, načo sú hráči jedničky zvyknutí. Veľa skokov, zaujímavo vymyslené „rampy“ a hlavne úžasná nadnesenosť toho všetkého. Dizajnér a otec série Michael Ancel, akýsi ubisoftový Will Wright, si musel level dizajn jednotlivých máp skutočne užívať. Celkom by tých máp malo byť hneď šesťdesiat, pričom celkovo to vydá zhruba na dvanástku levelov. Rovnako ako v jednotke ich pôjde prechádzať znovu – a čo viac, v takom prípade ponúkne každá úroveň ešte jednu extra mapu, dôležitú v tú chvíľu, ak chcete hru dohrať so všetkým všudy.

Kooperácia všetkých štyroch postavičiek bude v príbehu dôležitá. Samozrejme pôjde hrať aj sólo, k prístroju ale môžu zasadnúť kľudne ešte ďalší traja spoluhráči. Tí sa jednak budú snažiť vzájomne si pomáhať, ale bez problémov sa môžu aj sami navzájom ničiť a znepríjemňovať si cestu. Pretože kto nazbiera viac XP bodov, ten má na konci levelu vyššie skóre a môže si napríklad dovoliť odomknúť lepší obsah, ako napríklad nové skiny. Tie pre Globox obsahujú aj jeho prapôvodnú červenú farbu, ktorá ale akosi stratila na svojej rudosti potom, čo zjedol otrávené bobule.

Určite ste si zo screenshotov a trailerov všimli nádhernej kreslenej grafiky. Tá Rayman sadne ako uliata – to sa myslím dá povedať už teraz. Engine, ktorý túto 2D plošinovku poháňa, sa volá UbiArt Framework a bola by veľká škoda, keby ho tvorcovia nepoužili aj v iných hrách. Pracovať v ňom vraj vyžaduje len pramálo technických znalostí a umožňuje grafikom plne sa sústrediť na výsledný obraz. Navyše beží na 60fps pri HD rozlíšení 1080p. Málokde sa stretnete s toľkou oku lahodiacou grafikou – a to tu nehovoríme o žiadnych megalomanských Frostbitech alebo iných miliónových projektoch, ale o engine, na ktorom sa v dobe vzniku podieľalo len päť ľudí.

Nikto nepochybuje o tom, že až sa Rayman znovu ocitne v regáloch, svojich hráčov si nájde. Či zaujme natoľko, aby sa z neho stal univerzálny predajnosťou hit, a usadí sa napríklad niekde na špici vedľa Call of Duty a jemu podobných, na to si budeme musieť počkať. Už teraz je ale jasné, že za svojím cieľom – totiž pobaviť a odreagovať, ideálne celú rodinu naraz – si ide veľmi odvážne a dosť možno zažije úspech.

> Veľký návrat do herného sveta zažije Rayman Origins 18. novembra. A to pre X360 a PS3, Nintendo Wii a 3DS. Na PlayStationu Vita sa objaví v marci budúceho roka.

zdroj:Czechgamer.com





You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

Pridať komentár