Pro Evolution Soccer 2012 – preview

Komu sa nelení, tomu sa zelení.  Ten, kto ponúkne viac, zvyčajne túto bitku vyhráva. Tak to vo virtuálnom futbale chodí už pekne dlho a nemyslite si – nie vždy to bola FIFA, ktorá žánru kraľovala. Ale faktom je, že nech už patríte do fanklubu EA Sports alebo Konami, jedno musíte v duchu objektivity uznať vždy – na konzolách bola suverénna vždy jedine FIFA. Futbal je ale šport, ktorý vo svojej virtuálnej podobe vie osloviť aj počítače, a tak nie je tajomstvom, že PES práve z tejto platformy niekoľko rokov ťažil. A úspešne. Lenže pokrok nezastavíš.

Ročník 2012 sa rýchlo blíži a – ako už to tak býva – EA sa v marketingovej oblasti činí, zatiaľ čo Konami sa moc vykladať karty nechce. Napriek tomu už teraz vieme zaujímavé novinky, o ktoré by bolo škoda sa nepodeliť. Pro Evolution Soccer rozhodne má čo ponúknuť.

Každý už dnes vie, že mať šatňu pre dve stovky plne licencovaných klubov nič závratné neznamená. PES sa ale napriek tomu musel v priebehu rokov setsakra snažiť, aby tento svoj optický neduh nejako zahmlila. A to sa mu kedysi podarilo, oproti Fife ponúkal vždy o niečo málo reálnejší futbal s dôrazom na hru samotnú a na nič iné. Koniec koncov – na čo tiež, keď v podstate nič iné než prepracovanú hrateľnosť hráčovi dať nemohol.

Ale aj o túto svoju výsadu, toľko hýčkané a toľkými ľuďmi ospevované ho FIFA rok čo rok oberá. Skoro sa zdá, ako by sa PES dobrovoľne rozhodol pre rolu dvojky – aspoň v očiach verejnosti.

Či to pred rokmi bola hrateľnosť, v ktorej PES pravidelne valcoval svojho jediného súpera, potom je to tento rok znovu práve hrateľnosť, na ktorej základoch sa pokúša obnoviť svoju kedysi prosperujúcu živnosť. A nie je žiadnym tajomstvom, komu pri námetoch na zlepšováky tvorcovia nakukovali cez rameno. Umelá inteligencia sa má vraj dočkať veľkých zmien – a to hlavne v troch oblastiach hry: V prihrávkach, v držaní lopty a v bránení.

Keď si jednotlivé časti rozpitváme: Lopta už by vám – akokoľvek to znie ako každoročná fráza – nemala držať na kopačke ako prilepená, ale bude sa správať ďaleko neposednejšie. V závislosti na tom, akého futbalistu práve ovládate, sa potom prienik do šestnástky stane ľahším. „S hráčmi ako je Messi budete môcť terorizovať obranu ako nikdy predtým,“ píše sa napríklad v jednom z mnohých preview. Uvidíme, aké to bude v reáli. Zatiaľ môžeme v podstate len potvrdiť fakt, že držanie lopty by malo utrpieť zlepšenie. To isté v podstate sľubuje i FIFA a jej Impact engine. PES je čo do pompéznych označení noviniek ďaleko skromnejší.

Akonáhle budete chcieť poslať kolmicu na štartujúceho útočníka alebo skrátka len strčiť loptu hráčovi vo výhodnejšej pozícii, pripravte sa na zmenený ukazovateľ intenzity. Ten sa bude pohybovať v rozmedzí od jedničky do päťky s tým, že jednička znamená plne manuálne a päťka zase plne automatické prihrávky. Sami si tak určíte, nakoľko sa bude CPU podieľať na presnosti jednotlivých pasov. To je bezpochyby zaujímavý zlepšovák, ktorý ale možno trochu koliduje s klasickými piatimi úrovňami od nováčika po svetovú triedu. Hrať na amatéra s nulovou asistenciou prihrávok môže vo výsledku znamenať to isté ako hrať na profesionála s asistentom na päťke.

Ďalšou a poslednou veľkou AI novinou je vylepšené bránenie. Dôležitá časť, do ktorej nemalú porciu času a peňazí investovala aj konkurenčná stajňa. Zadné rady sa pokúsia útočníkov zatlačiť do nevýhodných pozícií – ideálne za krajnú čiaru alebo do rohu, odkiaľ im zostane jediná možnosť: odcentrovat loptu do vápna. V priestore pred gólmanom by malo byť pri útokoch poriadne živo, o čom bude svedčiť množstvo penaltovo zaváňajúcich poťahovačiek a súbojov.

Malú revolúciu chystá Konami v systéme prepínania hráčov. A je to zmena, ktorá ak nevyjde, tak asi pekne rozohní nejedného hráča. Namiesto toho, aby ste stlačili príslušnú páčku, vám nový Pro Evolution Soccer bude prepínať hráčov podľa toho, akým smerom zrovna ukážete analógovou páčkou. Ťažko povedať, či sa vývojári pokúsia túto zmenu zakomponovať aj do počítačovej verzie. V Konami zjavne mali pocit, že doterajší systém nefungoval tak, ako by mal – možno s touto zmenou vyrukovali na popud komunity. Isté je ale jedno: že stačí chybne otočiť analógom a miesto na stopéra bojujúceho v rohu o loptu sa prepnete na hrotového hráča, ktorý vyklusává niekde u stredového kruhu.

Na druhú stranu, k podobne markantnej zmene sa nedávno odvážilo NHL, keď tvorcovia prepracovali systém vhadzovania – a zožali nemalý úspech. Možno Konami čaká niečo podobné. Znamená to tiež rozdiel v zahrávania priamych kopov. Nemusíte už byť nutne ich exekútor, pokojne sa môžete prevteliť do jedného z bojovníkov v malom vápne a pokúsiť sa vyhrať hlavičkový súboj.

Takmer neodkryté rúško tajomstva zatiaľ halí jedno zo sociálnych vylepšení nového Pro Evolution Soccer. V reakcii na fifácký Football Club sa Konami rozhodlo pre alternatívu s názvom Football Life. Aj táto služba sa pokúsi združiť hráčov a ich výsledky, umožní zrejme aj ich zdieľanie formou rebríčkov na internetovej sieti – a ku slovu sa zrejme dostane aj Facebook. Viac ale nevieme.

PES 12 sa – aj tentoraz ruka v ruke so svojím súperom – okrem iného pokúsi zlepšiť prostredie okolo trávnika. Na mysli teraz trebárs máme rozcvičujúcich sa náhradníkov, rozčúlených trénerov a fotografov s polmetrovými objektívmi po celom obvode ihriska. Niektoré štadióny – zrejme tie najznámejšie – potom umožnia hráčovi hrať pomocou kamery, z ktorej je snímaný bežný zápas, ktorý sa na jeho ploche hrá. Aj to by malo prispieť k väčšiemu a hlbšiemu zážitku z hry, o ktorý sa Konami tak dlho snaží.

Ako tu už padlo niekoľkokrát, počas posledných rokov sa Pro Evolution Soccer trochu lacno podriadil hre, akú produkuje konkurenčné FIFA a až tento rok ako by s tým chcel niečo poriadneho robiť. Až na pomerne kontroverznú zmenu s ovládaním hráčov ale nič prevratného neponúka. Prevratného – v zmysle iného než konkurencia. Pro Evolution Soccer ale napriek tomu – ako každý rok – má na to, aby svojho protivníka zdolal.

> V porovnaní s ním ale vychádza skoro o dva týždne neskôr. Konami a ich PES 12 vbehne na trávnik 14. októbra. Na oplátku sa ale okrem PC, X360 a PS3 nevyhne ani WII a PlayStationu 2.

zdroj:Czechgamer.com





You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

Pridať komentár