Outlast – recenzia

Všetko to začalo, keď mi v mailovej schránke prišla správa od neznámeho človeka. V tej stálo, že sa v blázinci Mount Massive Asylum deje niečo podivného. Niečo, čo potrebuje nutne preskúmať a vysvetliť. Privolaní vojaci miznú, žiadne stopy, na večernú partičku vyzliekajúceho pokru to nevyzerá. Pripočítajme ubližovanie ľuďom a to, že si tu niekto pekne mastí kapsu. Ďalej v e-mailu stálo niečo o výskume zaoberajúcom sa ľudskou mysľou. Čo sa to tam preboha deje? Milesi, musíš to vyriešiť! Bude to brnkačka a navyše sa presláviš, alebo z toho vzíde pekný stĺpik v nejakých novinách! Pre Krista pána … bol som to ale debil.

Ako už bolo napísané, ujmete sa role novinára Milesa Upshur. 17. septembra 2013 mu prišiel e-mail, v ktorom stálo to, čo je tak nejako zhrnuté vyššie. Vašou úlohou bude zistiť, čože sa to v tom blázinci deje. Je jasné, inak by to nebola hororová hra, že tu vás bude čakať veľa vecí, na ktoré po hraní budete musieť myslieť a až v hlbokej noci budete musieť na záchod, dvakrát trikrát si vopred rozmyslíte, či je to naozaj akútne, alebo to počká do rána. Nepreháňame.Doterajšia kráľovná hororových večerov, Amnesia, tu má veľmi silnú konkurenciu. Možno ešte niečo lepšiu. Alebo horšiu?

Príbehovo sa nejedná o nič, čo by zaslúžilo nomináciu na herného Oskara. V skrátenej verzii: musíte chodiť, zbierať dokumenty o výskumoch a sledovaných subjektoch, utekať pred nepriateľmi a tak ďalej. Rovnako po celú dobu hrania na príbeh nebudete myslieť, pretože budete tak poondiaty, až budete mať odretú podlahu alebo prerezaný koberec od večného odstrkovania od stola. Keď sa na ten príbeh budete predsa len sústrediť, môžete zistiť pár zaujímavých informácií. Hlavne ku koncu hry.

Outlast
Autori z nezávislého štúdia Red Barrells potvrdzujú stále pravdivejší fakt. Indie vývojári a hry vám často ponúknu niekoľkokrát lepší pôžitok z hrania, než konkurencia často komerčne založená. Či už Amnesia, alebo Outlast. Porovnajme tieto dve hororové pecky so sériou Resident Evil. Všetci vieme, že Capcom momentálne nevedie moc dobrú prácu. To, čo vás vydesí možno cenou, nie je rozhodne dobrá reklama. Nechceme teraz na nikoho ukazovať, ale indie vývojári dávajú do svojich hier srdiečko. Komercia tu vidí asi len vidinu slušného zárobku, čím na výsledný dojem z hry u spotrebiteľov docela kašlú (ale nedajú to poznať), páč sila značky rovnako donúti hŕbu ľudí si to kúpiť.

Outlast

Red Barrells z Unreal Enginu 3 dokázali vyžmýkať nechutne realistickú atmosféru, príjazdom k blázinci počnúc, koncom hry končiac. Blázinec, poťažmo vedecké centrum, je tak … naozajstný. Ľudia zatvorení v kazajkách, vozíky s pripútavacím mechanizmom, zatuchnutá atmosféra v chodbách. Pravda, krvi je tu požehnane, čiže Robert Pattison čoby Edward Cullen by sa ocitol v siedmom nebi, ale postup v hre je daný – follow the blood. Takže keď sa stratíte, nájdite krv a nájdete cestu vpred. Aké jednoduché.

Veľké plus si odnesie aj prepracovanosť vašej postavy, hoci sa jedná o titul z pohľadu prvej osoby. Máte ruky s plne funkčnými prstami, vidíte si na trup a dovidíte až ku špičkám topánok. Chcete sa vykloniť za roh? Miles dá na stenu ruku. Niekedy sa môže zdať aj smiešne, ako také menšie detaily dokážu zdvihnúť výslednú spokojnosť.

Outlast

FINÁLNY VERDIKT
Neznáme štúdio Red Barrells urobilo dieru do sveta, to je jasné. Outlast je krásnym príkladom, že keď dáte do svojej hry srdiečko a vyhráte sa s tým, vznikne produkt, ktorý by si mal každý vyskúšať. Parádny survival horror, ktorého hrací čas záleží veľa na tom, akou rýchlosťou budete hrou prechádzať. Tí najrýchlejší hovoria o nejakých štyroch hodinách, ale to asi boli administratívni nebojsovia. V priemere Outlast zaberie skôr takých šesť hodín. Nie je to moc, ale stojí to za to.

Atmosféra blázinca, audiovizuálne spracovanie, neustály strach

Pri hraní za svetla slabší zážitok (detail)

Verdikt: Lepšia alternatíva pre Amnesia? Outlast!