Licencované hry to mali vždy ťažké a v dnešnej dobe tomu nie je inak. Vedľa radu najrôznejších bojových a tímových športov tu sú aj každoročné vydanie závodných titulov, medzi ktoré samozrejme patrí aj MotoGP. To sa tento rok dočkalo svojho 14 ročníka a my sme boli zvedaví, ako veľmi sa hra od minule zlepšila. Tento diel sa totiž od tých minulých líši v jednej dôležitej veci – prvýkrát sa séria MotoGP dostala na túto generáciu konzol, a to konkrétne na Playstation 4, z ktorej tiež táto recenzia pochádza. Takže sa poďme bez ďalších okolkov pozrieť tejto hre na zub.
Ak je vaša otázka číslo jedna, či ide spoznať presun na ďalšiu generáciu, budem vás musieť sklamať. Ako sa zdá, vývojári z Milestone štúdia nemali na prácu s novou konzolou príliš času, lebo po grafickej stránke sa až na pár tieňov a detailov pretekárskych motocyklov nejedná o žiadny zázrak, ktorý by som nutne musel vyzdvihnúť. Či už teda hovorím o jazdách v daždi alebo v noci, technická stránka vás nijako neoslní. Čo vás na druhú stranu oslniť môže je audiovizuálna stránka hry, ktorú si vývojári vychvaľovali ešte pred samotným vydaním tohto ročníka. Rev motorov sa jednoducho krásne počúva a v tomto MotoGP obzvlášť.
Táto herná séria si zažila vedľa svojich podarených rokov aj niektoré horšie, do ktorých 14. ročník našťastie nepatrí. Keďže už minulé ročníky neboli vôbec zlé, ten tohtoročný je ešte lepší a ponúka všetko, čo sme mohli nájsť v tých predošlých (ehm, pochopiteľne) a oveľa viac. Môžeme si zapretekať v hneď niekoľkých najrôznejších typoch závodov a kategóriách na tratiach po celom svete.
Zo všetkého najskôr si však pri prvom zapnutí hry môžeme vytvoriť svojho vlastného pretekára založeného na šiestich už pred upravených a pred chystaných postáv a každý má svoje charakteristické črty, ktorými sa odlišuje od ostatných. Potom už je na rade naše vlastné meno a samozrejme úprava našej kombinézy, helmy a aj samotného stroja, ktorému môžeme dať nami vybrané číslo v nami vybranom fonte a farbe.
Hlavnými pretekárskymi módy sú samozrejme kariéra, časovky, šampionát a Grand Prix. Kariérna séria funguje ako v reálnom živote a je založená na nespočetných závodov v nespočetných lokáciách (v hre je ich všade prítomných 18), ktoré nebudú žiadnemu fanúšikovi cudzie. Popri klasických okruhov ako Silverstone a Jerez je tu aj jeden, Masarykov okruh z Brna. Ten je rovnako ako všetky ostatné okruhy po celom svete predstavený krátkym filmečkom zábermi danej lokácie, takže brňáci na ňom môžu spoznať Námestie Slobody, Kapustový trh a dokonca aj čiaru.
Ešte pred týmto všetkým nás hra donúti si vybrať náš ideálny jazdný model a úroveň obtiažnosti protivníkov, ktorá je už na strednom výbere dosť veľkým orieškom, zvlášť pre pretekárske simulácie hráčov. Jazdný model má tiež niekoľko variantov a je tu veľké rozmedzie medzi všetkými možnosťami. Pre ostrieľaného pretekára a klasického okupanta prvých miest je samozrejme doporučovaná možnosť najbližšia reálnemu jazdenia. Pre tých ostatných by to bola smrtiaca rana ako pre našu postavu neustále ležiacu v piesku, tak aj pre našich sponzorov.
Pochopiteľne nemožno štartovať vašu kariéru už na prestížnej úrovni v podobe MotoGP pretekov. Najskôr sa musíte vyšplhať na vrchol, a to znamená postupné zdolanie Moto3 a Moto 2. Než sa ale k onomu vysnívanému MotoGP dostanete, nejakú chvíľu vám to zaberie a aspoň sa naučíte poriadne ovládať vašu motorku. S kariérnym postupom prichádzajú pochopiteľne aj sponzori, ktorí vás do daných pretekov dostanú. Oni a vaši fanúšikovia sú v hre základným faktorom úspechu a levelovania.
Čo ma vcelku zaujalo, bol režim zopakovania si najväčších momentov v histórii tohto športu. Tých momentov tu nie je poskromne, a akonáhle si jeden vyberiete, hra za vás určí pretekára a idete priamo do akcie. Ak sa teda udialo niečo naozaj, ako my hráči s radosťou hovoríme, epického, hneď po načítacej obrazovke sa napríklad objavíte v predposlednom kole a ste v presnom postavení na trati, ako tomu bolo aj v reálnom živote pred niekoľkými rokmi.
Čo poteší fanúšikov je aj prítomnosť módu Safety car, s ktorým si môžete tiež zajazdiť pár kôl na čas. Neviem, ako vám bude ovládanie pripadať, ale mne prišlo viac než zvláštne a krásne ukázalo, na čo sa vývojári sústredili najviac. Na hrateľnosť a čo najpresnejšie simuláciu závodnej motorky. Ešte sa teda na chvíľu vráťme k tomu ovládaniu, ktoré je v tomto prípade vyšperkované do najmenšieho detailu.
Je jasné, že sa hrateľnosť líši na základe vami vybraného jazdného modelu, avšak všetky možnosti majú jeden spoločný základ – sú jednoducho skvele vytvorené. Či už si totiž zvolíte ľahší či ťažší stupeň, všetky sú vo svojom zmysle blízke simulácii a každý vyhovie niekomu inému. Lepšie jazdný model týchto dvojkolesových miláčikov by ste len ťažko hľadali.
Samozrejmosťou je aj hra pre viacerých hráčov v podobe internetových zápasov pre 12 ľudí a lokálnych dvoch. S kamarátmi si tak môžeme zahrať niekoľko singleplayerových módov, ako napríklad Grand Prix, Championship a Sprint Season, ktorým na zábave internet neubral. Práve naopak, s kamarátmi je to väčšia zábava, než „hlúpym“ počítačom.
MotoGP 14 sa po väčšine stránkach vydaril, čo o príliš licencovaných hrách povedať nemôžem. Jeho široká variácia režimov s množstvom tratí z celého sveta a počet svetových špičiek v tomto športe sú len špičkou ľadovca skvelej závodnej simulácii, ktorá dokáže zapôsobiť aj na laikov nedotknutých týmito pretekami. Po technickej stránke je tu síce stále čo zlepšovať, ale myslím si, že Milestone na tom v najbližších rokoch a ročníkoch zapracuje.
Hodnotenie:
80%
Povinnosť pre fanúšikov tohto športu, ktorá dokáže zaujať aj širšie obecenstvo.
zdroj:Czechgamer.com