From Dust – recenzia

From Dust

From Dust dokázal, že aj s malým rozpočtom sa dá hrať veľké divadlo. Táto hra, ktorú navrhla a skonštruovala francúzska vetva Ubisoftu ako by dokázala za pätnásť eur niečo, o čo sa iné letné jednohubky snažia už setsakramentsky dlho – totiž pritiahnuť hráča k obrazovke. A pritom to je jednoduché, milé a na prvý pohľad vôbec nie zložité. Trochu divná zmeska a ešte divnejší motív. Ale nie, veď celý From Dust vzišiel z pera scenáristu a sci-fi autora Laurenta Geneforta, dizajnérskeho štetce sa zase chopil Eric Chahi. Vďaka tomu vznikla fyzikálno pestrá a hrateľnosťou ojedinelá hračka, ktorá vás vtelí do role Boha jedného zabudnutého šamanského národa.

A že byť Bohom nie je žiadna sranda, to zistíte pomerne skoro. Hra v podstate neponúka žiadnu príbehovú líniu. Miesto, aby Ubisoft vyprodukoval ďalšiu miliónovú trojdielnu hru sa cez leto rozhodol zariskovať a vložiť investície do malého nezávislého titulu, takého, ktorý vás miesto vyšponovanej dejovej línie pretiahne zhruba desiatkou rôzne náročných levelov. Ako Boh a Pán tvorstva hráč putuje spoločne s kmeňom domorodcov od portálu k portálu a uľahčuje – či skôr umožňuje – im cestu za poznaním.

Celé to funguje na pomerne veľmi jednoduchom princípe. Ste to práve vy, kto má kontrolu nad mapou a kto musí domorodcom odhádzať či inak vyčistiť cestu od totemu k totemu. Jedine v jeho blízkosti totiž dokážu maskovaní osadníci vystavať dedinu. Niektoré z totemov posilňujú nielen rozľahlosť vašich statkov, ale i božské – teda opäť vaše – schopnosti. Možno vás oprávňujú k zastaveniu rútiaceho sa tsunami alebo lávy.

Áno, presne tak, prírodné katastrofy – to je v hre váš najväčší, a dá sa povedať, že jediný nepriateľ. Zato vám však narobí nejednu vrásku a ako čoskoro zistíte, bránenie dediniek proti prírodným živlom nie je vždy tak jednoduché, ako to na prvý pohľad vyzerá. Zhorieť alebo nechať sa vyplaviť obriou vlnou možno veľmi ľahko.

Lenže vy ste Boh – a kto iný než Boh disponuje schopnosťou hýbať svetom. Doslova. Cesta k totemu totiž len málokedy povedie priamo, a aby sa na nej chudáci domorodci neutopili alebo ich nezasiahla vyvierajúca láva, musíte zasiahnuť. Bezpodmienečne. Väčšinou vás totiž obmedzuje čas – a s tým, ak je mi známe, Pán manipulovať nedokáže. Odbiehajúce minúty väčšinou signalizujú, za ako dlho sa prirúti ďalšia devastujúca vodná stena alebo keď z vašej dedinky urobí vybuchujúca sopka druhé Pompeje.

A v tom práve spočíva podstata hry. Zabrániť tomu všetkému a zaistiť mužom z kmeňa voľný priechod od totemu k totemu a potom do priechodu k ďalšej mape. Ako bager sa prehadzovať v zemine a tú potom prenášať tam, kde potrebujete miesto rieky sucho pod nohami. Ale pozor, rieka vždy musí niekam tiecť, tu len tak nezašpuntujete jedenkrát piesočnou dunou.

Ak potrebujete skalu, hodí sa bublajúca láva. A kto má veľké problémy s horskými riečkami, malá rada – na malú chvíľu ich dokážete zazátkovať lokálnym vysušením koryta, ale než stihnete nabranú vodu niekde vypustiť, domorodec už zrejme prehĺta anjelikov.

Škoda len, že nič ďalšie už tvorcovia do hry nevopchali. Ale na druhú stranu, len málokto by od From Dust čakal niečo viac. Lenže desať levelov utečie s menšími prieťahmi ako voda, čo vás neustále obklopuje a znovu hrateľnosť je vďaka tomu takmer nulová. Kto však prejde príbehovú časť, môže ešte nejakú chvíľu stráviť v Challenge móde.

Podľa očakávania nejde ani o žiadne vizuálne orgie – navyše kamera sníma prostredie pekne z vtáčej perspektívy, z ktorej hráč ľahko prehliadne pomerne hranatú a nedotiahnutú grafiku. Zoomovať nemá cenu, pretože väčšinou potrebujete prehľad nad dianím dole. Pripočítať chatrný vizuál k mínusom by však bolo minimálne kruté, pretože – a všetci to vieme – to je to posledné, čím by chcel From Dust zaujať.

Ako prázdninová jednohubka, čo pobláznila najskôr majiteľov Xboxu, potom aj počítačov, sa však From Dust poriadne vytiahol. V parných letných dňoch len máloktorá novinka presvedčí hráčov k investícii, a From Dust to predsa dokázal. Nezávislý titul zastrešený obrovským vydavateľským molochom prekvapí, zaujme, nepustí, ale na dlho nezabaví. Ale presne to od neho herná verejnosť očakáva. A presne to vám From Dust ponúkne. Kto čaká viac, ten asi nebude úplne nadšený.

Originálne poňatie, cena, hrateľnosť

Nízka znovu hrateľnosť

Verdikt: Za necelé štyri stovky na Steame by ste dlho hľadali lepšiu alternatívu. FromDust ako hit leta uspel. Ide len o to príliš túto inak parádne nezávislú hru nepreceňovať.
Hodnotenie:

87%

 

zdroj:Czechgamer.com





You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

Pridať komentár