
Znie to divoko. Nie, znie to prehnane kruto, toto je predsa rana pod pás všetkým xboxárom, ktorí nadšene očakávali oznámenie Forzy 5! A namiesto toho dostanú len nejakú naleštenú kópiu Need for Speed? Chápem vás všetkých, nahnevaní a zdesení konzolisti. Veľká väčšina z vás určite prahne po originálnom a remeselne zvládnutom simulátore, lenže na to zabudnite. Forza vyráža preč od sterilného asfaltu na okruhu a skúša sa presadiť na prašných „hájwej roudech“ amerického stredovýchodu. Pripomína to odklon (a úlet), s ktorým sa kedysi vytasil Gearbox Software. Ich Brothers in Arms: Furious 4 môže celú druhovojnovú sériu rovnako dobre vyzdvihnúť ako poslať do kolien. A podobná skúška teraz čaká Forzu.
Potrebuje vôbec séria, ktorá zvádza každoročne liate boja naprieč konzolistickou brandžou s konkurenčným Gran Turismo, niečo také? Dosť možno. Keď sa na to pozriete z iného – nezaujatého – uhla, zistíte, že Forza 5 by mohla sériu položiť úplne rovnako ako nepodarený spin-off. Rozdiel medzi tretím a štvrtým dielom? Pramalý, jednalo sa skôr o kozmetické zmeny v grafike a v repertoári prítomných vozidiel, dokonalý jazdný model nebolo treba meniť. Inými slovami – žáner športových simulátorov je aj s tým málom, čo sa dnes označuje ako „závodný simulátor,“ zahltený. X360 má Forza, PS3 Gran Turismo, PC Shift 2: Unleashed.
Aby sme si ale rozumeli, Need for Speed nebude pre novú Forzu hlavným konkurentom. Turn 10, dvorné vývojárske štúdio Microsoftu, sa spojili s britskými Playground Games (ktorého členovia sa regrutovali z tých najväčších velikánov – Codemasters, Criterion, …) a spoločne si dali jednoduchý cieľ: vyvarovať sa jednoduchej koridorovej akcii. Dnešné závodné arkády sa veľmi ľahko „ohrajú.“ Kto ich dohrá, už necíti najmenšiu túžbu odjazdiť dávno vyhranné závody znovu. Preto skôr než k NfS autori inklinujú k Test Drive Unlimited. Aj keď oni sami hovoria, že inšpiráciu si brali skôr z Red Dead Redemption alebo Assasin Creed. Že vám to príde ako nevhodne zvolená múza pre závodnú hru? Za chvíľu všetko ozrejmíme.
Vznikla tu myšlienka na závodnú hru vo voľno prístupnom svete. Z veľkej miery sa bude jednať o coloradske cesty, pričom nebudú chýbať ani tunajšie pamätihodnosti či prírodné úkazy, okolo ktorých by sme sa mali tiež prejsť. Okrem toho pôjde tiež sem a tam zísť z asfaltu na štrk a trochu rozvíriť prach na tunajších cestách. Hlavne však pôjde o získanie čo možno najväčšej slávy. To všetko pod záštitou Horizon festivalu, najväčšia (fiktívna) akcia, ktorá zlučuje umenie a pretekanie v jedno.
Tento festival cestuje s vami. Každé jeho stanovište je zároveň vaše centrum pre nové závody, pre meranie svojich výsledkov s kamarátmi – proste taký vylepšený Autolog. V hre by však mal byť vyobrazený ako taká pretekárska a kultúrna prekypujúca dedinka (preto tá inšpirácia v Red Dead alebo Assassins Creed). Aký veľký svet nám chcú autori predložiť, ešte nevieme. Teraz už vážne len chýba možnosť kedykoľvek vystúpiť z auta a trochu si pretiahnuť nohy niekde na diaľničnom odpočívadle.
Najväčšou prekážkou pri pretekaní vám majú byť protiidúce autá a potom vaši súperi. Vy naopak budete mať za úlohu nazbierať čo najviac „fame“ bodov, ktoré vás budú posúvať ďalej v rebríčku popularity, až sa nakoniec stanete tým úplne najlepším jazdcom festivalu. Možností, ako to docieliť, sa nájde celý rad: trebárs robením šmykov, narážaním do súpera, hlavne ale zbieraním zlatých vencov v jednotlivých pretekoch. Tuning vozidiel sa bude týkať skôr kozmetických úprav karosérie ako komponentov skrývajúcich sa pod kapotou. Rovnako nevieme, aké autá chcú tvorcovia do hry zapracovať. Neoficiálnym maskotom sa ale už teraz stal nový Dodge Viper.
Toto všetko pripomína lacnú a tuctovú arkádu. Tak v čom bude teda vlastne nová Forza revolučná? To je otázka, na ktorú ťažko hľadá odpoveď aj skúsený autor z Playground Games. Revolučná môže byť predovšetkým v tom, že ako prvá hra dotiahne myšlienku Test Drive Unlimited do zdarného konca. Inými slovami myšlienku na otvorenú závodnú hru, v ktorej trávi hráč čas – pokojne aj s kolegami pretekárov v rámci multiplayeru -, zlepšuje sa vo svojich výkonoch a baví ho to. Nie je to tak dávno, čo na podobnej idey stroskotalo Need for Speed World.
Ale Forza má vo vrecku žolík, na ktorý sa môže vždy spoľahnúť. Tým žolíkom je grafika. Tentoraz bude okrem iného podporená hudbou a soundtrackom britského DJa Rob da Banka, špecialistami na organizovanie koncertov na Ostrovoch. Hoci nás čaká návrat k štandardnému 30fps, grafika by mala byť ešte o fúz lepšia ako v štvrtej Forza. Rozhodne sa to však neprejaví na modeli poškodenia, u ktorého nadbytok autenticity rozhodne neočakávajte. Striedanie dňa a noci je naopak samozrejmosťou.
Ak toto všetko vyjde, naozaj si myslím, že tu máme hru, ktorá sa pozerá na žáner nevšedne a inak ako ostatní. Hrateľnosť by mala byť prispôsobená pohybu na klasickej ceste, čo v preklade znamená, že to bude celé o poznanie jednoduchšie. No áno, veď Horizon bude arkáda. A všetko nasvedčuje tomu, že to bude parádna arkáda. Možno sa teda domnievať, že si Turn 10 budujú akúsi únikovú cestu pre prípad, že by malo dôjsť k prelínaniu dvoch sérií. Klasická Forza v nepárny rok, Horizon v párny. Keď to bude hráčov baviť, tak prečo nie.
> Forza Horizon vychádza 23. októbra na X360.
zdroj:Czechgamer.com