FIFA 14 – X360 recenzia

FIFA patrí dlhodobo medzi najviac medializované športové značky EA. Trebárs to je tým, že ako jedna z mála vychádza aj na PC, trebárs jednoducho tým, že futbal je najpopulárnejší šport planéty, a preto na jeho virtuálne spracovanie čaká pravidelne najviac hráčov vôbec. Súboje s konkurenčným Pro Evolution Soccer sú potom každoročnou pravidelnosťou, ktorá uzatvára športovú sezónu v EA Sports. Podobne ako u iných športových sérií sa každý rok stretávame buď s ročníkom napichovaným novinkami, alebo s počinom, ktorý vychádza hlavne kvôli aktualizácii súpisiek. Väčšinou sa to dá odhadnúť už len zo sily marketingovej masáže EA – ktorú vždy zvláda majstrovsky – aké veľké zmeny blížiaci titul prinesie. Tento rok by to mohlo byť dobré.
Ako prvé vás cez uši udrie výborne vybraná (ako vždy) hudba. Opäť sa podarilo dať dohromady elektro a pop-rockové pecky, ktoré, a to nie som žiadny znalec, jednoducho musia ulahodiť každému „ne-metalovému“ uchu. Úvodné menu tvorcovia zreorganizovali v štýle Windows 8 aplikácií, takže tu nájdete niekoľko veľkých ikon značiace dôležité módy a niekoľko menších odkazujúce trebárs na minihry. Vôbec to nevypadá zle a je to intuitívnejšie, než si myslíte. Poďme teda odhaliť jednotlivé tlačidlá a zistiť, čo sa pod nimi skrýva.

Asi najväčšia sila FIFY tkvie ako vždy v Onlinovom móde. Medzi priateľmi alebo jednoducho s ľuďmi práve pripojenými k sieti môžete hrať v podstate všetko. Dôležitý je potom predovšetkým Ultimate Team, v ktorom si zostavíte svoj ​​mančaft snov a drvíte s ním mančafty snov iných hráčov. Zlepšila sa tiež kontrola štatistík pomocou mobilných aplikácií a hlavne, hlavne sa teraz skutočne oplatí byť so svojou konzolou online, pretože sa automaticky a veľmi plynulo sťahujú súčasnej súpisky tímov a do úvahy sa berie aj ich súčasné reálne výsledky v lige. To je niečo, čo sa z nepochopiteľného dôvodu hokejová NHL séria ešte nenaučila, hoci by jej to veľmi prospelo.
Inak tu samozrejme nájdete i štandartne Be a GM manažérsky režim a Be a Pro mód. Prvý z nich vám dovolí uchopiť opraty svojho obľúbeného tímu (alebo začnite ako nezamestnaný, to je na vás) a druhý vás zase nechá si vypracovať vlastného hráča z regionálneho talentu až na medzinárodnú celebritu. Ak nemáte prístup k onlinovému hraniu, toto sú dva režimy, ktoré vás asi zamestnajú najviac. Hoci ale vďaka nim prídete o zážitok, ktorý ponúka súperenie s ľuďmi po celom svete. V minihrách sa vám zase počíta skóre, ktoré sa potom automaticky porovnáva s výsledkami vašich priateľov na Xbox Live / EA účtu / PSN.

fifa14

A teraz už konečne poďme vybehnúť na zelenú pažiť. Prvé dojmy vás asi príliš nepotešia. Úvodná animácia sa zase príliš nezmenila. Fanúšikovia na štadióne síce skandujú o sto šesť, ale iba v dvoch rozmeroch, teda tak, ako sme zvyknutí už po niekoľko rokov a na súčasnej generácii konzol už to asi iné ani nebude. Kto si zaobstará českú verziu, ochudobní sa potom o zážitok ponúkaný britskými komentátormi. Hoci dvojica Petr Svěcený – Míra Bosák patrí medzi to najlepšie, čo v televízii človek počuje komentovať jeho obľúbený šport, ich zlepené vety s rozdielnou intonáciou trhajú uši aj tento rok. Navyše si často protirečia. Príklad za všetky: po góle hlavou, kedy sa brankár len obzrel za loptou, Míra Bosák správne zahlásil, že brankár nemal nárok a len sa pozeral, jeho kolega ho doplnil informáciou, že vraj „za loptou plachtil márne“.

Toto všetko ale dokážeme Fife hravo odpustiť. Hrateľnosť totiž prešla oproti minuloročným dielam veľkou inováciou. Bude sa vám páčiť, ako odskakujú lopty a hra sa tak ľahko môže zvrhnúť v pralesné nakopávanie guľatého nezmyslu tak, ako to charakterizuje napríklad českú najvyššiu súťaž. Rovnako tak stlačením tlačidla môžete útočiaceho hráča zastaviť trochu tvrdšie a záleží na správnom načasovaní, či tento hraničný zákrok prejde alebo bude potrestaný. Ďaleko lepšie než vlani fungujú kolízie s hráčmi, animácie sú o veľmi reálnejšie. Vedenie lopty, aj tu to vyzerá, že tvorcovia našli konečne ideálny balans medzi virtuálnou realitou … a realitou.

fifa14

Veľké plus tentoraz zaslúžia aj brankári. Tí majú tento rok v zásobe konečne toľko rôznych zákrokov, že dokážu predísť prakticky všetkým trápnym situáciám, kedy gól padne v situácii, kedy by rozhodne padnúť nemal a gólman v tom bude namočený až po uši. Namiesto toho vybiehajú a sami od seba zbierajú dlhé centre alebo trebárs aj preťažené pokusy o vysunutie súperovho ofenzívneho hrotu. Môžete sa jednoducho spoľahnúť, že nevyrobia žiadny prehnane veľký kiks, za ktorý by ste museli hneď konzolu od zlosti vyhadzovať z okna.

Grafika sa tiež o niečo polepšila a niečo mi hovorí, že lepšie to už na súčasných konzolách nebude. Preto vyčkávajte s nadšením, ako tvorcovia predvedú nový engine na novej generácii. Každopádne ako rozlúčka s current-génom je FIFA 14 veľmi kvalitný počin. Ona je kvalitná tak ako tak. Rozhodne sa oplatí kúpa a ešte viac sa oplatí, keď budete mať niekoho, s kým budete pravidelne žúrovať. Keď nie, rieši to prístup k internetu a hranie online. V ňom FIFA 14 kraľuje.

Online vyžitie, hudba, brankári, vylepšenia hrateľnosti