FIFA 12 – X360 recenzia

Je to každý rok o tom istom. FIFA a PES, na veky znepriatelené, s obmenenou číslovkou znovu stojace proti sebe a vábiac hráčov na svoje prednosti. A že ich tento rok nie je málo. FIFA stavila opäť na  marketing, toľko pre EA typický – tentoraz však zámorský moloch nenatieral med okolo pusy bez toho, aby nemal svoje lákadlá podporené faktami. FIFA 12 vyčnieva medzi ostatnými fifami zhruba ako kedysi Jenda Koller v šestnástke súpera. Podporená veľkou základňou fanúšikov bez ťažkostí vyzvala najväčšieho konkurenta zo stajne Konami. Už teraz je jasné, kto vedie. 5 ku jednej predanej kópií Pro Evolution Soccer, taký je priebežný stav ani nie v polovici prvej polovice tohoto zápasu hraného na diaľku.

Dvanástka mení zabehnutú, a poďme si povedať, že aj pomerne skostnatenú hrateľnosť vylepšeným enginom a bránením, čím v podstate posúva virtuálny futbal o niekoľko krokov v ústrety realite. Tým je vlastne povedané všetko. Nie snáď ale že by týmto zistením celý text končil. Naopak.

Nový, alebo možno bude lepšie povedať vylepšený, engine dovoľuje hre správať sa o poznanie viac ako skutočný futbal. Hráči už nie sú zviazaní ničím. Fyzika sa naplno premietne do hry pri každej kolízii s protihráčom a nielen s ním. Hráči nie že by mali vopred nastavené pády, ale skrátka sa zrútia k zemi tak, ako by sa asi zvalil každý, keby mu v tej chvíli niekto zašiel pod nohy. Záleží na uhle sklzu, na rýchlosti … skrátka – je to veda. Ale v EA ju zvládli pomerne slušne, nebyť drobných, ale pomerne frekventovaných bugov.

Ďalšia vec, čo prispieva k novému poňatiu tohtoročnej fify, je Impact engine – inými slovami prepracované a realistickejšie bránenie. Odteraz už neplatí rokmi „preverené“ stlačenie áčka alebo iného tlačidla, po ktorom sa hráč rozbehne strmhlav k lopte a stíha protivníka tak dlho, kým mu ju z nohy nejako nedostane, čo väčšinou CPU na vyšších úrovniach praktizovalo s takmer stopercentnou úspešnosťou. Tento rok tomuto odzvonilo a chvíľku potrvá, než sa na nový štýl, ktorý citeľne spomaľuje hru (nie je to však vôbec na škodu), hráč preorientuje. Až sa to stane, a pár zápasov to asi potrvá, tak ani nespoznáte, že kedysi sa to vlastne robilo úplne inak.

Tento rok síce hráč vyštartuje po lopte, lenže iba tieňom útočiaceho forvarda. V príhodnú chvíľu mu potom môžete stlačením ďalšieho tlačidla zobrať loptu. Na Xbox je táto procedúra – hoci sa to nemusí zdať – veľmi intuitívna, rýchlo si zvyknete.

Tieto dva prvky ako by zmenili fifu na nepoznanie. Už to nie je stereotypné plieskanie, kde sa na vyšších úrovniach búši do súperovej obrany ako na dvere zatvárajúcej krčmy, ale naopak sa jedná o celistvú hru plnú nepresností – presne ako v reáli. Na to sa konkurencii (PES) bude veľmi ťažko odpovedať. Pretože ak to v minulých rokoch bol on, kto vládol virtuálnemu trávniku (keď nie na konzolách, tak aspoň na PC), tento rok ho FIFA preskočila minimálne o dva roky. A to predovšetkým technicky.

Ďalšie prvky hrateľnosti taktiež doznali zmien, skôr ale kozmetického rázu. Gólmani chytajú bez kiksov, minimálne mne sa žiadny neprihodil, umelá inteligencia sa drží. Komentátori Jirka Bosák a Petr Svěcený po väčšinu stretnutia komentujú úplne iný zápas, skákajúca intonácia je hrozná, a sem tam sa vkradne myšlienka, či by nebolo lepšie pustiť si anglický originál.

Kariérny mód za manažéra klubu sa maximálne vydaril, koniec koncov pokračuje v stopách svojho predchodcu. Zásadný prvok hry by možno mohol trochu zrýchliť čo sa dlhých skokov medzi letnými mesiacmi týka, inak mu ale prakticky nie je čo vytknúť. To isté platí aj o Be a Pro, kde už aj hra za brankára má zmysel. A čo viac, tento rok sa objavia aj v PC verzii.

Úplne najväčšou, najrevolučnejšou a najepickejšou novinou v celej Fife je ale online centrála s názvom EA Football Club. Táto virtuálna centrála združuje všetkých fanúšikov a umožňuje im hrať za svoje kluby virtuálnu ligu, ktorá sa každý týždeň nuluje. Čím viac výhier váš klub nazbiera, tým lepšie pre neho a povedie si lepšie v tabuľke. A aby sa predišlo nerovným súbojom obra s trpaslíkmi, nejde tu o celkové XP body, ale o ich priemer. Tým pádom má každý fanúšik možnosť vyšplhať sa so svojím klubom až na vrchol. Stačí poctivo hrať virtuálnu ligu. Okrem toho sa tu tiež zdieľajú vaše úspechy v singli, trebárs vyhrané zápasy za svoj obľúbený klub.

Graficky poskočila FIFA 12 tiež o niečo vyššie, v porovnaní s konkurenciou ale viditeľne stráca. Aspoň teda čo sa týka prekreslenia a detailov tváre, o veľkých hviezdach nehovoriac. Tento drobný neduh ale našťastie nezvyšoval hudobný podkres, aj tento rok jednoducho parádny. Elektro songy perfektne podčiarkujú celý výzor hry, podobne ako tvrdá rocková alebo punková muzika v hokejovom NHL.

Keď sa to vezme okolo a okolo, vyjde nám, že tento ročník sa nad očakávanie vydaril. Skeptici nemôžu namietať, že ide len o ďalšiu kópiu so zmenenou číslovkou – aj oni ale budú musieť chtiac nechtiac pripustiť, že tento futbal sa proste podaril. Či už to znamená akokoľvek veľký prísľub do budúcnosti, dúfajme, že budúci ročník prinesie ešte o piaď lepší futbal, znovu toľko blízko reálnej predlohe. Bravo!

Nové prvky v engine, prepracovaný štýl, viditeľne (!!) iné ako vlani

Grafika ľahko zaostáva, prostredie štadiónov

Verdikt: Aj napriek drobným vizuálnym nedostatkom nemožno tento ročník EA futbalu hodnotiť inak ako vynikajúcou deviatkou. Toto je premena, na ktorú všetci čakali, toto je ten futbal, ktorí chceli všetci hrať. Že to ide lepšie, je jasné, FIFA 12 vykročila na trávnik tou správnou kopačkou.

90%

DEMO

FIFU 12 si môžete zakúpiť v našom eshope