
Z denníka TIRáka:
Predo mnou sa rozprestiera široká diaľnica. Nikde ani živej duše. Som tu len ja a môj náklad. Zatrúbim víťazoslávne na klaksón a vibráciu tých niekoľko desiatok ton, ktoré čakajú na vykládku na druhom konci Európy. Času je ešte habadej. Stihnem pohodového šlofíka vo Frankfurte. Diesel vydrží až do Bruselu, s tým si hlavu nelámem. Len aby sa ma zase nepokúšal predbehnúť nejaký namachrovanec vo športiaku. To by som možno ešte zniesol. Keď si to so mnou ale chce rozdať nejaký ďalší kamioňák, tak to už strácam definitívne hlavu. To nie, to si dovoľovať nebude. Nikto taký tu ale nie je. Na kilometre ďaleko sa rozprestiera len svetlo od môjho Mana. Zemiaky si na korbe veselo poskakujtú, Guns’n ‚Roses v rádiu – proste pohodička. To ich Paradajs sity jednoducho žerem. Prúser by sa mohol stať jedine, keby …
Z malej českej kotliny aby sa snáď stala kamionárská veľmoc. Nielenže sa cez cesty valí jeden ťahač za druhým (občas sa tiež obratne vyhne mýto bráne a strihnite to cez nejakú dedinku, ktorej obyvatelia sú potom pekne namosúrení), ale dokonca si o nich robíme aj hry. SCS Software sa pohybuje na trhu budgetoviek už nejaký piatok, len si spomeňte na sériu 18 Wheels of Steel. Nehľadiac na kvalitu sa dokázala udržať pri živote až obdivuhodne dlho. A možno ešte udrží, nikto totiž prakticky nevie, či sa tvorcovia rozhodnú vyrukovať s ďalším dielom. Logistika sa im jednoducho páči, a keď si práve neodbehnú k simulátoru lovenia Hunting Unlimited, preháňajú sa po virtuálnych hájroudech ako európskych, tak zámorských.
Teraz sa pre zmenu rozhodli oživiť sériu Euro Truck Simulator. Prvý diel vyšiel v roku 2008 a každému to bolo pomerne fuk – aj skúsený herný novinár by asi chvíľu lovil v pamäti ten správny dátum. Avšak stalo sa tak nejako, že práve Euro Truck Simulator sa v spleti ostatných, nevýrazných a lokálnych stand-alone (taký German Truck Simulator snáď ani nemôžeme považovať za plnohodnotný titul) dokázal uchytiť. Vývojári na neho teraz nadväzujú. Všimnite si jednej podstatnej veci: že aj na béčkovom poli sa občas niekto poučí z chýb. Akokoľvek bola jednička zlá, snaha o zmenu v dvojke priamo bije do očí. A to sa príliš často nestáva.
Z denníka TIRáka:
… Keby na mňa prišlo spanie. Pche! Spanie! Spanie je pre nováčikov. Mazák to odkrúti na jeden záťah!
Stávate sa majiteľom rozbiehajúcej sa dopravnej spoločnosti, lenže ako to už u ambicióznych podnikateľov býva: imanie sa kruto nedostáva. A tak budete musieť zo začiatku (a pokojne aj neskôr, ak budete mať chuť) kývnuť na iné ponuky a cestovať pod iným logom. Správny vlastenci začnú určite v Prahe či Brne, ktoré sa od seba líšia len tým, že v pozadí prvého menovaného sa týči Žižkovská veža. V krátkom tutoriále si ohmatajú základné mechanizmy riadenia, pričom následné cúvanie nákladom do výdajného terminálu zrejme necháte na automate. To je chuťovka skutočne asi len pre tých najväčších fajnšmekrov.
Poteší možnosť pustiť si do kabíny vlastné rádio. To je samozrejme podmienené pripojením k internetu, na druhú stranu však vďaka tomu môžete vo svojom ťahači naladiť prakticky akúkoľvek internetovú stanicu. Je potom až neuveriteľné, ako sa vďaka tomu nudná jazda po diaľnici zrazu stane niečím úplne iným. Rádio zjavne k truckerskému životu patrí rovnako ako sprchovanie na benzínkách, a zatiaľ čo druhé menované (zatiaľ) chýba, prvé jednoznačne oživuje hrateľnosť. Možnosť točiť myšou vám zároveň dáva šancu vykuknúť z okienka a pozrieť sa až na príves. Ale kochať sa dianím za vami by som inak ako prostredníctvom spätného zrkadla neodporúčal. Stratiť kontrolu nad riadením je vo vysokej rýchlosti (hovoríme tu teraz v rádoch desiatok kilometrov za hodinu, čo by ste tiež po nákladiaku chceli) veľmi jednoduché.
Kto niekedy prišiel s akýmkoľvek truckerským simulátorom od tvorcov do styku, vie, že schéma pre určité úlohy sa príliš nemení. Nasadnete, počas pár chvíľ ste na diaľnici a potom už len dlhá cesta v ústrety cieľu. Môžete si počas nej prezerať e-maily, kedykoľvek hru pozastaviť a pozrieť sa, ako si vedie vaša firma prípadne si za XP body (ktoré dostávate za každý vyložený náklad) dokúpiť lepšie vlastnosti. Najímať vodiča, kupovať ťahače – na to, že vývojárov sprevádza pomerne nemilá povesť, tu sprievodných aktivít predstavili viac než dosť. V konfrontácii s áčkovým svetom by to ale samozrejme neuspelo ani v najmenšom. Skôr než chabá rozmanitosť sprievodných akcií poteší fakt, že sa o niečo podobné vôbec niekto na poli budgetovek pokúsil.
Umelá inteligencia vodičov na ceste osciluje niekde medzi nulou a mínus desiatkou. Ostatné autá sú schopné sa riadiť len podľa pravidla zastav na červenú, všetko ostatné im je …. Keď vidia, že stojíte uprostred oboch pruhov, tak sa snažia vedľa vás nasúkať, čo vedie k zrážke a vám to tým pádom strhne peniaze za bezproblémový prevoz nákladu. Nie snáď ale že by tu bol nejaký model poškodenia. Grafika sa o veľa zlepšila oproti minulým dielom, stále to však neznamená, že by ste zažívali nejaké vizuálne orgie. Na to, že z prostredia hra nepredvedie prakticky nič, okrem stereotypných ciest a miest, ktoré od seba koľkokrát ani nejdú rozoznať, si však nárokuje pomerne veľké HW požiadavky.
Rovnako na mňa ale Euro Truck Simulator 2 pôsobí celkom milým dojmom. 28 eur – na toľko ho tvorcovia ohodnotili, a hoci by pokojne ešte mohli aj zľaviť, úplne premrštená cena to však tiež nie je. Ako oddychovka sa hra priamo ponúka – zapnete rádio, usadíte sa do kabíny a vydáte sa na dlhú cestu napríklad z Prahy do Ríma, a počas toho nezažijete vôbec nič. Čo ale nie je chyba hry. Taká už je holt práca kamionistu.
Budovanie firmy, streamované rádio
Jazdný model, umelá inteligencia, jednotvárne prostredie
Verdikt: Českí SCS Software konečne vyrukovali s hrou, ktorá vzbudí aj niečo iné ako len všeobecný posmech. Dúfajme, že tento trend im vydrží.
Hodnotenie:
70%
Výrobca: SCS Software
Distributor: Comgad
Minimum: XP, Vista, 7, Core 2 Duo 2.2 GHz, 1 GB RAM (2 GB RAM – Vista/7), 512 MB (GeForce 6800 a lepší), 1.2 GB HDD
Web: http://www.eurotrucksimulator2.com/
zdroj:Czechgamer.com