Dungeon Siege 3 – recenzia

Pôvodný Dungeon Siege, a potom aj druhý diel, boli akčné RPG, a tak som sa na recenzovanie trojky vyložene tešil. Zvlášť keď som sa dozvedel, že na nej budú pracovať chlapíci z Obsidian Entertainment, čo je firma, ktorú  vedie 5 kľúčových postáv, ktoré spolu vyvíjali klasiky ako Fallout, Baldurs Gate, Neverwinter Nights, Icewind Dale, alebo Planescape: Torment. Hovoríme teda o tých najväčších RPG drsňákov z ďalekej minulosti, ktorých poznajú aj mladší hráči ako autorov napr. skvelého Fallout: New Vegas.

O to viac som bol prekvapený, keď som poprvýkrát Dungeon Siege 3 spustil a nanečisto si vyskúšal prvých päť minút hry … Nestrávil som ich totiž vytváraním postavy, ako by človek od podobnej hry asi očakával, ale už priamo hraním. To mi však nijako nevadí, vybral som si zo štyroch hrateľných postáv (bojovník, mág, pištoľníčka a „mýtická človekobytost“)  a užíval si rýchleho úvodu do hry. Bohužiaľ, už z jeho jednoduchosti (v zlom slova zmysle) bolo poznať, že táto hra je mierená na vekovú skupinu mladších teenagerov …

Zaujímavý svet i príbeh a jednoduchá úloha
Bola nebola krajina s názvom Aranna a v nej Kráľovstvo Ehb (západný okraj kontinentu), ktoré bolo od nepamäti chránené tzv. Desiatou Légiou – tými najlepšími bojovníkmi z celej Arann. To si iste všetci ešte pamätáte z predchádzajúcich dielov … Trojka sa odohráva cca 150 rokov po dvojke a do hry vstupujete presne 30 rokov po tzv. vojne Légií, po ktorej sa najskôr Desiata Legia stala mocnejšia  než kráľovstvo, potom bol zavraždený kráľ Ehbu, potom nasledoval rozpad Desiatej Legie a jej drancovanie aktivistkou menom Jeyne Kassynder , kvôli ktorej prežilo už len pár jednotlivcov medzi ktorých samozrejme patríte aj vy.

Vašou úlohou v Dungeon Siege 3 je nájsť a zoskupiť posledných žijúci členov Desiatej Legie, získať späť dôveru kráľovnej a spoločnými silami Jeyne Kassynder poraziť. Tým nastoliť v kráľovstve poriadok, pokoj a mier.

Na papieri to možno vyzerá všetko pekne, ale v hre som občas pociťoval neprekonateľnú nudu. Dej je až neuveriteľne čitateľný a jednoduchý. Viete čo bude nasledovať a od úvodného intra až do konca vás nič neprekvapí.  Poďme radšej veľmi rýchlo ďalej.

Najkrajšia hra všetkých čias
Hra ma ale vo výsledku celkom tiahla dopredu a s jej dohráním som nemal problém – vždy, keď už som ju chcel vypnúť, stretol som novú modelku s  epickými bokmi. Týmto dievčatám je potrebné venovať sa prioritne + tým čo majú čierne rovné vlasy prehnuté cez rameno dopredu až na hruď dokonca neodkladne. Najkrajšia hra všetkých čias. Grafika tak akurát stačí na to, aby sa vám tie dievčatá páčili. Ale od úchylností späť k recenzii …

Grafika je samozrejme krásna a hoci ma celkovo Dungeon Siege 3 nepresvedčil, jednalo sa u mňa o prvé RPG „z vtáčieho pohľadu“, u ktorého som už nevnímal priepastný rozdiel oproti starým dobrým 2D hrám na Infinity engine (Baldurs Gate, Icewind Dale atď) . Mimochodom s priblížením to vyzerá opäť veľmi zle, ale s ním predsa nikto nehrá.

Prostredie, v ktorom sa so svojím parťákom budete prechádzať, niektorým môže pripadať epické, monumentálne či zaujímavé, u mňa to bol ale ďalší kameň úrazu. Všetkého veľa škodí. Ak hyperfarebné prostredie neustále strieda s inak hyperfarebným prostredím a jedna fantasy scenéria strieda druhú, a to po celú hru, už v prvej pätine vás to začne nudiť nech to vyzerá akokoľvek. Za celú dobu prekvapivo krátkeho hrania (20 hodín) ma nič neuchvátilo …

Značka: zvládnu aj novorodenci
Až doteraz som sa držal a pretože nechcem vyvolať flame na tému „ovládanie pre novorodenca“, vyhýbal som sa slovu konzoly. V odseku o ovládaní a hrateľnosti to ale snáď nikoho neurazí. Dungeon Siege 3 je totiž, dámy a páni, konzolovka so všetkým všudy. V adaptácii na trend zvyšovania prístupnosti čo najširšiemu publiku boli autori navýsosť úspešní: ovládanie zvládnu aj novorodenci, ale vlastne aj celá hrateľnosť je priblížená aj tým najväčším bezmozkom.

Inventár je úplne dokonalý:
> Všetky veci v ňom máte rozdelené do kategórií, aby ste potrebnú helmu svojej postavy nepchali niekde inde.
> Všetky veci v danej kategórii vám hra podľa ich kvality automaticky radí. Nemusíte rozmýšľať nad tým, ktorý meč je najlepší – pokiaľ to komukoľvek nie je jasné, tak ten najlepší je vždy hore. Ak ani toto nie je všetkým jasné, tak ten najlepší meč je nielenže vždy hore, ale navyše je u neho napísané najväčšie číslo s peniazom.
> Z toho okrem iného vyplýva, že v inventári strávite len sekundy a vlastne ani neviem, k čomu je. V ďalšom Dungeon Siege ho autori určite vypilujú ešte viac alebo ho zrušia. Najlepšie vybavenie by sa predsa mohlo za horšie meniť automaticky!

Mapa je doslova úžasná
Z mapy som pri hraní Dungeon Siege 3 doslova nevychádzal z úžasu. Mapa neexistuje! Geniálne, na čo mapu, na čo nútiť hráča prezerať si prostredie v ktorom hrá, keď Dungeon Siege 3 je vlastne len obyčajná koridorovka typu Call of Duty? Minimapa stačí, a keď človek práve nevie, kam má ísť, stlačí si čarovné tlačidlo R a magické bodky mu ukážu kadiaľ má ísť. W T F ^ 2.

Späť na zem
Dungeon Siege 3 nie je zlá hra, je to veľmi dobrá hra, ale totálne vybočuje z žánru, na ktorý sú fanúšikovia série zvyknutí. Všetko je veľmi zjednodušené a kopa vecí, ktoré by na prvý pohľad mohli do hry priniesť aspoň minimálne pocit variability, sú tu len na oko. Napríklad už spomínaná možnosť hrať za 4 rozdielne postavy je síce super, ale do hry sa vaša voľba nijako zaujímavo nepremietne. Rovnako v levelovaní – môžete si v ňom len vybrať fatality / zručnosti / hovorme tomu akokoľvek, ktorá vaša postava bude mať, a však na konci hry máte rovnako všetky, len niektoré silnejšie a niektoré slabšie. Nijako výrazne.

Hra po vás skrátka nevyžaduje premýšľať nad tým, či potrebujete skôr napr. kúzla na blízko, alebo na diaľku – všetko je príliš jednoduché, tak aby to stíhali hrať konzolisti s pomalými a nepresnými ovládačmi … A niečo ako plánovanie stratégie boja, to je úplné sci-fi ktorému nikto neuverí už kvôli nemožnosti zapauzovať  hru. Celé Dungeon Siege 3 pre mňa predstavuje v rámci série také malé sci-fi.

Záver
Dungeon Siege 3 bude bezpochyby baviť veľké množstvo hráčov a istoiste si nájde väčšie publikum, než predchádzajúce diely … A asi práve vďaka tomu, že sa stopercentne naklonila konzolám. Čo si budeme rozprávať, tušili sme to už pri pohľade na prvé videa.

Modely NPC (len ženské)

Príbeh, konzoloidná hrateľnosť, koridor, škaredé a zle neovládateľné GUI, krátka hracia doba
Verdikt: Veľmi kvalitné konzolové akčné RPG pre novorodencov

70%

video návod

Jedna reakcia na “Dungeon Siege 3 – recenzia”

1. Peto píše:

Je mi na grc z novodobych hier. Nova generacia tupych teenegerov rozmazlenych na konzolach a grafike, pomaly ale iste vytlaca posledne zbytky inteligencie a hlbky v hrach, ktoru my stara generacia ocakavame, a tak pomaly odchadzame do stratena, ako aj to vsetko krasne v hrach, co kedysi byvalo.