Driver: San Francisco – recenzia

Alternatív ku Grand Theft Auto sa na trhu objavilo niekoľko. Žiadna z nich ale vývojárov z Rockstar nejako zvlášť nepotrápila, a tí si tak môžu vo svojich dielňach ďalej v pokoji vytesávať piaty diel. A tešiť sa pritom z toho, ako ich konkurencia plače nad kritizujúcimi recenziami. Práve do tejto utrápenej partie sa pred rokmi vlastnou vinou zapracoval aj Driver, ktorého vývojári sa zúfalo snažili odštartovať novú éru tejto série práve v štýle voľnomestskej akcie. Nepodarilo sa – a bol to krach. Tento rok ale mal byť iný. Driver: San Francisco predstavuje koncept, ktorý mieša prvky ako free-formovej akcie, tak klasického pretekania v štýle oldskúlového kĺzania sa po asfalte vo stoosemdesiatke.

Ako to asi dopadne, keď sa niekto pokúsi zmiešať tieto dva žánre dohromady?

Je zrejmé, že GéTéÁčko si nikoho na vlastný piesoček nepustí. Aj preto asi tvorcovia siahli práve po tomto – nemenej riskantnom – riešení. Trebárs Saints Row 3 taktiež upustilo od akejkoľvek reality a ide na to bez servítky a s poriadnou dávkou čierneho humoru. Musí. Inak to nejde. Ale Saints Row – to je úplne iný prípad. Driver kedysi zaprel svoje korene. A tento rok sa rozhodol, že túto hrozitánsku chybu raz navždy odčiní.

A hneď zo začiatku je jasné, kadiaľ na to pôjde. Príbeh ustupuje trochu do pozadia, prím hrá pôžitok z arkádovo ladenej jazdy a ničenia všetkého okolo.  To všetko potom rámuje dejová línia, v ktorej preberáme opraty Sanfranciského detektíva Johna Tennera, ktorému sa pri stíhaní hlavného zloducha Jericha stala jedna zaujímavá a veľmi prapodivná vec.

Jerichovi sa podarí zmocniť sa dodávky, ktorá ho má transportovať do cely. Tanner a jeho parťák Jones sú u toho – začína teda zbesilá naháňačka naprieč kopcovitou metropolou. Pôvodné správy tvrdili, že Jericho Tannera zrazil na Golden Bridge. To však nie je úplne pravda. Ku zrážke naozaj dôjde, lenže za iných okolností. Tannera zrazí z boku kamión. Začne boj o život. A práve v tej chvíli tiež začína celý príbeh. Tušíte správne – Driver: San Francisco sa odohráva v Tannerovej hlave.

Jericho uteká a Tanner po ňom pátra – iba však v útrobách svojej mysli. To z neho robí okrem iného akéhosi cestného poloboha, ale o tom neskôr. Dôležité je, že hlavným cieľom bude dopadnúť lumpa. A medzitým si môžete užívať voľnej jazdy a množstvo vedľajších úloh. Niektoré z nich majú dokonca efekt na posun v príbehu.

Dôležitá správa – z auta nikdy nevylezie. Pohyb po meste sa tak obmedzuje len na cesty, čo bol ale prvotný zámer tvorcov a nijako to nevadí, naopak. A to hlavne vďaka featurce nazvanej Shift. Tá vám umožní skákať z jedného vozidla do druhého a preberať nad ním kontrolu. To sa hodí hlavne vtedy, ak sa potrebujete rýchlo vypariť alebo trebárs nejako šikovne vyzrieť na prenasledovaného. K tomu ešte Tanner dokáže mať neobmedzené vnútro a pomocou Alto potom účinnejšie búrať do áut. Shift si veľmi rýchlo zamilujete. Musíte však akceptovať fakt, že hra, ktorá svojím zovňajškom evokuje realistickosť, je vlastne jedno veľké sci-fi.

San Francisco je veľké mesto a ide v ňom narobiť riadne veľa škody. Ale na druhú stranu si v ňom tiež možno užiť veľa srandy. Ani sa nemusíte oddávať voľnému jazdeniu, hra pre vás vždy niečo prichystá sama. Mám teraz na mysli vedľajšie misie, nutné plniť kvôli posunu v príbehu. Ide buď o rôzne závody, maximálne dynamické, vďaka ktorým získavate body a zlepšujete schopnosti svojich áut v garáži, alebo o rozsiahlejšie doplnkové úlohy. Napríklad „shiftnút“ sa do niektorého z policajných vozov a dopadnúť unikajúceho. Alebo v úlohe prenasledovaného prejsť chlpatým z dohľadu. Treba povedať, že škála vedľajších úloh  je celkom pestrá – nudiť sa pri nich nebudete.

V Tannerovej mysli tak kúsok po kúsku skladáte čriepky vedúce k dolapeniu Jericha. S parťákom Jonesom, ktorého zo začiatku musíte presvedčiť o tom, akú schopnosť to vlastne ovládate, križujete mesto a naháňate zloduchov. Akokoľvek sa hlavná dejová linka snaží tváriť dospelo, nedarí sa jej to. Ako klasické béčkové klišé by to snáď aj fungovalo, keby ale hra nepreskakovala medzi vážnosťou deja a nadľahčenosťou doplnkových misií. Vďaka tomu sa zdá, ako by vlastne tvorcovia nevedeli, čo od Driveru chcú. Vznikol z toho akýsi nápadový mišmaš, ktorý nie je ani to, ani ono. A hráča to zbytočne rozptyľuje, pretože je nútený premýšľať, kedy si z neho hra uťahuje a kedy zase brnká na strunu emóciám.

Jazdný model na Driver presne sedí. Ručička osciluje okolo dvestovky, vy sa však môžete pokojne s nohami na stole a prstom na šípke ďalej preplietať hustou kalifornskou prevádzkou. Ide tu hlavne o zábavu, potom o pôžitok z ničenia všetkého okolo, o pôžitok z jazdy a až po tomto všetkom o realistickosť. Nikto to Driveru nebude vyčítať, konieckoncov prečo tiež. Ku všetkému sa tu tiež zišla pomerne zaujímavá plejáda vozidiel, od pomalých sedanov po mega-rýchlych a absolútne nezvládnuteľných superšporťákov, všetky plne k vašim službám. Stačí si ich niekde v meste nájsť, a potom Shiftom uloviť.

Grafika robí novému Driver celkom problém. Hlavne potom nevyváženosť cut-scén s ingame obsahom, pretože medzi nimi zíva celkom hlboká kvalitatívna priepasť. A to, že všetci chodci pred vaším burácajúcim motorom vždy včas uhnú, je ale minimálne zvláštne. No ale čo – keď už sa to odohráva v Tannerovej hlave, tak prečo si u tej ratingovej komisie nešplhnúť, že.

Ako celok sa Driver netvári práve presvedčivo, napriek tomu sa však jedná o slušný posun dopredu. Tvorcovia dokázali obrodiť sériu na poslednú chvíľu – pridali pojašenosť, zamkli dvere a hľa: ono to funguje. Nie že by šlo o záležitosť, na ktorú by sme ešte po roku nadšene hlásali ódy, ale ako víkendová oddychovka Driver: San Francisco poslúži dokonale. A snáď to je aj úloha, pre ktorú bol stvorený.

Veľká porcia srandy, Shift, vedľajšie misie

Príbehová nevyváženosť, graficky nedoladené
Verdikt: Návrat ku koreňom doplnený o magický „Shift“ jednoznačne zaujme – a na ako dlho, o tom už rozhodnete len vy a vaša vášeň ku stopercentne arkádovému jazdeniu / ničeniu.