Dead Space 2 – X360 recenzia

Pravdou je, že sa u hier chceme nielen baviť a odreagovať, ale tiež báť. A veľakrát aj tak, že sa hodí si vedľa počítača zložiť rezervné gate. Vzrastajúci počet zombie a hororových počinov to len dokazuje. Možno, ale naozaj len možno, sa chcú zviesť na vlne úspechu, ktorú už pred tromi rokmi vyvolal istý mechanik Isaac Clarke na istej vesmírnej lode Ischimura. Dead Space vtedy hráča chytilo a nie sa absolútne čomu diviť. Atmosféra presýtená strachom, bezmocnosťou, prázdnotou a bohvie čoho ešte nedávala ľuďom spať a tým, čo náhodou zaspali, sa o nej zdalo. A tí, ktorí sa neprebudili, ani keď sa horda Nekromorfov práve chystala stiahnuť z kože, tí si môžu hovoriť ideálny adepti na hranie druhého dielu.

A podľa čísiel predajov a ďalších štatistík je jasné, že takých je väčšina. Dead Space má – alebo lepšie povedané malo – všetko, čo hra potrebuje, aby vtlačila nezmazateľný odtlačok do povedomia hráčov. Silný príbeh, mrazivou atmosférou, obstojné herné obdobie, originalitu a sympatického kladného hlavného hrdinu. Navyše v Isaac drieme silný potenciál. V jednotke nehovoril, v dvojke mu ale tvorcovia konečne rozpohybovali ústa a aký je z neho pánov charizmatický chlapík! Či to Vicerall vezme v trojke za správny koniec, má tento mechanik na to vyzvať na medzigalaktický súboj i kormidelníka Sheparda, a to už je nejaký kaliber.

Dead Space, a je jedno či jednička alebo dvojka, patrí medzi tituly, ktoré slabšie povahy po zotmení nespustí. Úprimne, nie je prečo sa im diviť. Ozvučenie, starostlivo načasované zľaknutia, to všetko v jedničke fungovalo a mnohokrát vydesilo natoľko, až sa z toho ježia chlapčenské chlpy aj na najintímnejších miestach. S napätím sa teda očakávalo, či dvojka prekoná vysoko nastavenú latku prvého dielu. Už teraz môžeme s kľudom prehlásiť, že áno. A to nie nejako ušmudlanú. Pekne ladne. Ako srnka.

Poďme si teda povedať, čo sa vlastne po udalostiach z jednotky stalo. Prečo musí Isaac zase vytiahnuť v plnej poľnej proti tonám krvechtivých nepriateľov? Všetko sa točí okolo Marker. A tiež okolo jednej ďalšej maličkosti. Ono … no … Každý si myslí, že si Isaac udalosti z Ischimury vymyslel. Alebo aspoň všetci chcú, aby ste si to mysleli. To by teda vysvetľovalo, prečo ste sa po krátkom intre prebudili v zvieracej kazajke v blázinci budúcnosti na jednom z uránových mesiacov. Do toho navyše ešte hlavný hrdina trpí halucináciami, v ktorých sa mu zjavuje mŕtva priateľka Nicol. Hra vás pomerne dlho necháva v nevedomosti a až ako sa postupne príbehom prekusávate ďalej, zisťujete, what the hell sa tu deje.

Prezradiť viac rovnalo by sa hriechom. Hoci sa možno jedná len o súbor klišé hororového žánru, autori to dokázali podať tak, že sa jednoducho nudiť nebudete. Dôležitú úlohu hrá atmosféra. Znovu rovnako hustá ako škótska hmla, ak nie viac. Je ale trochu škoda, že tvorcovia vsádzajú na tie isté osvedčené triky ako v jednotke. Nekromorphové ležiace na zemi ničoho nič ožijú a vrhnú sa na vás alebo niekam dôjdete, zhasnú všetky svetlá, robotizovaný hlas povie: vydržte, než sa niečo dokončí a medzitým sa na vás odvšadiaľ vrhajú nemŕtvi. V jednotke to fungovalo a funguje to aj tu, len tomu niečo chýba.

Proste už tieto momenty tak nejako čakáte. A to je rozhodne škoda, nebolo by od veci trochu si zaexperimentovať.

Pribudlo niekoľko nových zbraní, inventár a ďalšie náležitosti sa nemení. Všetko pri starom. Zostáva zachovaný aj koncept upgradovanie pomocou zbieranie jednotlivých uzlov a ich následné využitie v Lavicu, teda zariadením na zlepšovanie schopností či už vlastných alebo vlastného vybavenia. Osobne som si dosť obľúbil Javelin Gun. To je vecička, ktorá vystreľuje elektrické hrotmi a keď sa trafíte, tak to chudáka Nekromorfov prišpendlia k múru a je s ním nezahyniete.

Keď si detailnejšie prezrieme, aké monštrá sa to na nás vrhajú, zistíme pomerne nevôlou vec. A síce že ich docela dost zostalo z jedničky. Vrieskajúce decká, potom tie malé otravné beštie čo vám skáču na chrbát ako pijavica a veľa ďalších sa objaví aj v pokračovaní. Pribudne samozrejme i niekoľko nových, jeden z nich na vás chrlí čosi, čo neviem opísať slušněji než slovom „zvratky“ a keď na vás tento vodotrysk spustí, je lepšie klidit sa preč. Alebo mu ustreliť končatiny, toto na ne stále platí.

Nie už vtedy, keď sa na vás prirúti nejaký väčší súper. To sa potom súboj poriadne pretiahne, musíte totiž objaviť jeho slabinu. Využiť kineze a ďalších schopností, ktoré máte. Sem tam tvorcovia navodia dojem ešte väčšej chaotičnosti nejakú minihru, za čo nemožno ako pripísať bezvýznamné plus. Nie je tiež od veci, keď od vás hra tu a tam začne vyžadovať premýšľanie. Čo sa musí spojiť s čím, aby ste mohli ďalej. Poriadne sa rozhliadnuť po ďalších možných cestách a podobne.

To vám je potom úplne fuk, že je Dead Space 2 vlastne stopercentne lineárne hrou, keď sa celých tých 15 kapitol ženiete za modrú čiarou.

Graficky sa jedná o parádne odvedenú prácu. Prostredie zohráva v podpore hororovej atmosféry kľúčovú rolu a tu sa jej – podobne ako v jednotke – zhostilo na výbornú. Čo na tom, že sa občas objaví nejaký bug. Tá prázdnota, temné chodby a steny zaliate krvou či popísané nezrozumiteľnými nápismi, to vás jednoducho dostane. Budete sa báť už len pocitu, že neviete, čo na vás číha za rohom. A hoci už trebárs tušíte, že by tam niečo mohlo byť, rovnako sa zľaknete. Ako by to aj malo v správnom horore vyzerať.

Grafiku slušne dopĺňa aj hudobné ozvučenie. Intonácia skladieb sa odvíja od toho, či práve prebieha súboj alebo nie. Keď sa výrazná muzika utíši, znamená to pravdepodobne, že nebezpečenstvo pominulo. Ak nie, tak na vás niekde, skrytý v kúte, ešte čaká zatúlaný Nekromorfov.

Hoci niektoré zlé jazyky tvrdia, že Dead Space 2 prakticky nič nemení a príliš zbabelo kráča v šľapajach úspešne jedničky, nie je to pravda. Je to stále výborná hororová záležitosť, ktorá si zaslúži vašu pozornosť. Pretože nech už ste hrali jedničku alebo nie, dvojka vás dostane. Buď perfektne dovyprávaným príbehom, alebo nervy drásajúce atmosférou alebo čímkoľvek iným. Úprimne, je to jedno. U adepta na hru roka sa takéto prkotiny neriešia.

Atmosféra, príbeh, vylepšená grafika, nové zbrane, Isaac hovorí (!)
Neprináša veľa nového (že by to ale nejako vadilo …)

Verdikt: Možno by neškodilo, keby tvorcovia tu a tam trochu popustili uzdu svojejfantázii,
ale Dead Space 2 sa hravo zaobíde aj bez toho. Len jediné mi trochu vadí:
Že bez plazmovej rezačky pod vankúšom už asi nikdy nezaspím.
Hodnotenie:

92%

 

 

video návod + patch

 

 

zdroj:Czechgamer.com





You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

Pridať komentár