Blacklight: Retribution – recenzia

Zadarmo hrateľné strieľačky to majú v dnešnom svete ťažké. Napriek tomu tento nápad vyzeral minimálne zo začiatku nádejne, zvlášť, keď sa do týchto vôd ponorili aj vývojári niektorých trojáčkových hier (spomínate na Battlefield Heroes, Battlefield Play4Free alebo FIFA Online?), Ale dnes? Napríklad práve v prípade strielačiek je ich už toľko, že ich snáď ani nedokážete rozoznať jednu od druhej. A rovnako, aj keď sú si podobné ako vajce vajcu, napriek tomu sa stále nájdu ďalší a ďalší odvážlivci, ktorí skúsia do preplneného trhu napumpovať ešte niečo ďalšie.

Ďalším do partie sa stal titul pomenovaný Blacklight: Retribution, pokračovanie dva roky starého (a taktiež čisto multiplayerového) Blacklight: Tango Down, ktorý vyšiel na všetkých troch hlavných platformách a o ktorom asi drvivá väčšina čitateľov nikdy nepočula. Môže to znieť smerom k washingtonským vývojárom z Zombie Studios tvrdo, ale bohužiaľ, je to tak. Napriek tomu sa autori nevzdali a rozhodli sa do toho ísť znova, tentokrát pod hlavičkou vydavateľstva Perfect World (prvý zaštítil Ignition Entertainment). Pokračovanie Blacklight: Retribution má však oproti svojmu oteckovi o niečo ľahšiu pozíciu – na rozdiel od neho hráči za plnohodnotné vyskúšanie nezaplatia ani korunu. Ten úvod o zdarma hrateľných strieľačkách mal totiž akýsi hlbší zmysel, Blacklight: Retribution je jednou z nich. Má teda cenu sa ňou vôbec zaoberať?

Jedna platforma má zmysel!
Ale áno, určite má. Už len z toho dôvodu, že sa vývojári odhodlali k pomerne razantnému kroku a rozhodli sa všetko staviť na jednu kartu – na počítače. Dokonca sa prinútili k pomerne nečakanému kroku a rozhodli sa svoj projekt čo najviac tejto platforme prispôsobiť. Prípadní záujemcovia s potrebným hardvérovým vybavením sa tak môžu tešiť na podporu DirectX 11. Áno, grafiku síce obstaráva dnes už pomerne fúzatý Unreal Engine 3 a hre sa nevyhlo ani nepopulárne donačítavanie textúr všetkých predmetov okolo vás (niektorí z nás si aspoň zaspomínajú na RAGE z októbra minulého roka), napriek tomu však ide vzhľadom k modelu zdarma hrateľných hier o pomerne nečakaný krok, ktorý vítam a keby som mohol, osobne za to autorom poďakujem.

Jedinou nevýhodou je snáď iba relatívne väčší inštalačný balíček, ktorý má niečo cez tri a pol giga a navyše vás ešte potom čaká ďalšie sťahovanie okolo giga veľkého opravného balíčku, ale čo. Pri dnešných rýchlostiach pripojenia nie je stiahnutie niečoho podobného otázkou hodín (dní), ale skôr desiatok minút.

Legálny Wallhack
Blacklight: Retribution je však v mnohých ohľadoch podobný svojmu o dva roky staršiemu oteckovi. Opäť sa totiž ako jeden z bezmenných vojakov ocitáte priamo uprostred futuristickej vojny plnej robotov, schopnosťami vybavených vojakov a ďalších špeciálnych serepetiček. Bezpochyby najzaujímavejší z nich je Hyper Reality Visor, ktorý vám odhalí pozície všetkých hráčov na mape (teda i nepriateľov), rovnako tak ako dôležitých bodov alebo rozmiestneného vybavenia. V podstate ide o akýsi legálny Wallhack, ktorý od úplného prekliatia zachraňuje iba to, že počas jeho aktivácie nemožno strieľať a že ho možno používať len obmedzenú dobu. Potom sa HRV musí opäť nabiť.

Zmienka o robotoch nie je len tak. Po mapách sú rozmiestnené špeciálne stanovištia dovoľujúce priebežné kupovanie ďalšieho vybavenia za získané peniaze. Tie dostanete klasicky za svoju účasť v zápase (zabitie, asistencie, zabranie vlajky a podobne), za čo si možno zakúpiť ktorýkoľvek z piatich vami určených predmetov. Pri troche snahy sa tak môžete prepracovať k špeciálnemu obleku, ktorý vašu postavu premení v regulárneho mechanického zabijaka s veľkým počtom životov a ešte väčšou palebnou silou. Nemyslite si však, že v podobnom brnení budete nezastaviteľný, súperi si totiž v pokoji môžu zakúpiť raketomet a poslať vás niekoľkými strelami do šrotu. Fajnšmekri potom iste neodolajú plameňometu alebo raketometu voči pechote.

Spomenúť musím ešte jeden prvok, ktorý ma na prvý pohľad zaujal. Po herných mapách je totiž vždy rozosiatych niekoľko terminálov pridružených k rôznym dverám a roletám. Do týchto terminálov sa dokážete prostredníctvom jednoduchej minihry nabúrať a dané dvere buď otvoriť alebo naopak zavrieť. Môžete tak pre svoj tím získať výhodu a nepriateľovi sa dostať do chrbta. Moja chvála smeruje predovšetkým na samotnú minihru, v ktorej musíte vždy zvoliť z dvoch dostupných čísel to správne. Viem, znie to nesmierne primitívne, avšak pri všetkej tej vrave niečo podobné rozhodne poteší viac ako keby ste museli len tupo stáť a držať určitú klávesu.

Mix všetkých možných nápadov
Žiadnych ďalších noviniek sa však nedočkáme, vo všetkých ostatných smeroch sa Blacklight: Retribution nijako neodlišuje od svojich konkurentov. Čakajú vás klasické módy (Deathmatch, Team Deathmatch, Domination, Capture the Flag, King of the Hill (mix Domination a Capture the Flag), klasické levelovanie svojej postavy a samozrejme nechýba ani klasické nakupovanie predmetov a to buď za peniaze z hrania alebo za tie skutočné, ktoré si premeníte na takzvané ZENy.

Preto sa musíte chtiac-nechtiac zmieriť s tým, že budete okrem hrania tiež často nakupovať, nakupovať a zase nakupovať (či už za herné alebo reálne peniaze) a keď vám platnosť predmetu vyprší (lebo je ho možné predplatiť len na deň, tri, prípadne permanentne ), musíte ich kúpiť znova. Skrátka taká tá klasická politika zadarmo hrateľných hier, kedy musíte stále kupovať, kupovať a kupovať, aby ste mali aspoň nejakú šancu sa vyrovnať ostatným. Skúsenejšie postavy (presnejšie povedané dlhšie hrajúci hráči) majú totiž vzhľadom k odohranej dobe veľkú výhodu a tak ako je v podobných hrách obvyklé, minimálne zo začiatku budete dostávať neuveriteľnú čočku. Fakt.

Jednu vec v tomto systéme však napriek tomu musím pochváliť. Zombie Studios hráčom umožňujú upraviť si na svojej postave absolútne čokoľvek a tak sa môžete tešiť na veľa rôznych prilieb, nohavíc, topánok a ďalších častí vášho odevu. Rovnako tak si možno vyberať predmety dostupné ku kúpe počas hrania, ďalšie vybavenie (granáty a zbraň na blízko), niekoľko zvýhodnení (podobné perkom z Call of Duty) a predovšetkým zbrane. Ich úpravami si však nepredstavujte niečo ako v Call of Duty alebo treťom Battlefieldu, ale skôr ako v chystanom Ghost Recon: Future Soldier.

Prispôsobiť si tak možno zameriavač, zásobník, pažbu, hlavne, dokonca si na zbraň môžete zavesiť nejaký ten talizman. Skvelé je, že všetky tieto úpravy nie sú len vizuálne, ale ovplyvňujú aj rôzne vlastnosti vašej postavy a zbraní.

Nezapadne
Blacklight: Retribution rozhodne nie je kandidátom na najlepšiu strieľačku tisícročia a medzi tou širokou ponukou zadarmo hrateľných strieľačiek sa bezpochyby veľmi rýchlo stratí. Ja sám si ju však aspoň na pár týždňov udržím v pamäti, predovšetkým vďaka neobvyklej prítomnosti technológie DirectX 11, systému HRV alebo možnosti skutočne dôkladného nastavenia svojej zbrane.


Verím, že si svoju komunitu hráčov nájde a ak autori udržia nastolený trend, budú sa o titul aj naďalej starať podobne ako teraz a nebudú až príliš tlačiť na pílu z hľadiska nakupovania za skutočné peniaze, snáď sa Blacklight: Retribution stane jednou z tých zadarmo hrateľných hier, ktoré si zaslúžia pozornosť obyčajného hráča.

nápad s  hackováním, podpora DirectX 11, úpravy zbraní

málo hráčov na server, zatiaľ vysoké pingy, veľká výhoda vyšších úrovní

Verdikt: Obyčajná zdarma hratelná strieľačka obohatená o niekoľko zajímavých prvkov, ktoré sa aspoň ľahko odlišujú od konkurencie.

Hodnotenie:

62%

 

zdroj:Czechgamer.com





You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

Pridať komentár