
Ezio Auditor da Firenze. Tento florentský assassin už zvládol narobiť v hernej brandži poriadnu paseku. Len dobre pre všetkých, ktorí plne podľahli čaru renesančného Talianska, tajov templárskeho rádu a vôbec všetkého toho, čo nám Ubisoft v jednom zo svojich najepickejších diel naservíroval. Predstavovať hlavného hrdinu, alebo čo Assassin Creed univerza je, snáď ani nie je potrebné. Kto to hral, už to dávno vie, a kto nie, tak to rovnako bez znalostí minulých dielov nepochopí. Ale pretože o hry s Assassinskou pečaťou na prebale zakopol aspoň čiastočne skoro každý, nie je dôvod sa domnievať, že by snáď niekto príbeh vôbec nepoznal.
A práve tento príbeh, je príbeh odkrytím tajomstva Jablká Edenu a bájnej civilizácie, kde sa v Revelations dočká rozuzlenia. Už to bolo nutné. Potom, čo sa v Brotherhood Ezio vysporiadal s templármi v Ríme a zosadil Rodriga Borgia z pápežského stolca, sa teraz presúva do Konštantinopolu, dnešného Istanbulu, aby získal päť Masyafských kľúčov a otvoril tak bájnu Altairovu knižnicu. Áno – hrdina úplne prvého AC tu zohrá pomerne kľúčový part. Pripojme tiež ešte, že Desmondov mozog sa vďaka Animu mení v kašu, takže by sa mal šedivejúci Ezio radšej setsakra poponáhľať.
O dejovej linke tejto hry by sa dalo hovoriť hodiny a hodiny. O všetkých vedľajších zvratoch, o tom, nakoľko sa do hry podarilo začleniť Altaira a jeho príbeh, o tom, ako je podivné, kde sa vzhľadom k minulým dielom nachádza jablko Edenu teraz (pardon za ten drobný spojler), a o mnohých ďalších detailoch. Viac špecificky – Desmond sa nachádza na akomsi ostrove Animo, kam bol premiestnený, aby sa vôbec kedy dokázal vrátiť do reality. Ezio môže po meste zbierať fragmenty, ktoré v určitom počte odomknú jednu z piatich vedľajších misií za Desmonda odohrávajúcich sa v samom srdci Animu. Až tam budete, spomeňte si na Portal – podobnosť je bezpochyby (dúfajme) čisto náhodná.
Ale nechajme už deja a poďme sa pozrieť na hru samotnú, konkrétne na novinky, ktoré si tvorcovia prichystali pre nový diel. Alebo vlastne, je to nový diel? Ťažko sa na takúto otázku odpovedá, pretože v mene počestnosti by sme asi mali Revelations rovnako ako minuloročný Brotherhood nazývať len polovicou. Okrem toho sa zase toľko nového neobjavilo. Nikto ale nečakal, že to bude nejako inak.
Zasadenie kulís do renesančného Istanbulu sa javí ako celkom šibalský vývojársky ťah. Tvorcovia sa vydali na samú hranicu Európy, kde sa mieša ázijská kultúra so „starým svetom“ a čo viac, mestu sa táto atmosféra podarila vštepiť úplne dokonale. Kúzlu Benátok, Florencie alebo Rímu sa napriek tomu nevyrovná, ale aj tak – palec hore. Obrovská plocha na vyvádzanie a bláznenie na strechách sa rovná ďalším hodinám zábavy, ktoré vám Revelations pri čakaní na trojku môže ponúknuť.
Príbeh sám o sebe nie je nijako rozľahlý. Deväť sekvencií máte zvládnutých za nejaký osem hodín, keď sa sústredíte čisto len na neho. Do toho ale pripočítajte minimálne ďalších dvadsať, počas ktorých budete najímať a vycvičovat assassínský regrútov, dobývať a brániť dobyté územia alebo jednoducho len plniť všemožné vedľajšie úlohy, ktoré sa na ulici vždy nájdu. Pribudlo skriptov a vôbec všetkého, čo je dnes v nových hrách v móde, ako napríklad priblíženie kamery pri rozhovoroch, ale to nemá cenu hre vytýkať. Navyše, niekedy máte pocit, že sa tie skripty do danej situácie perfektne hodia. A ak teraz začínate tuhnúť v obavách, že to v Ubisofte mieria k nejakej renesančnej variácii na Call of Duty, tak vás ubezpečím a schladím – nie, neženie.
Mesto Konštantinopol ponúkne v podstate tú istú zábavu, čo predchádzajúci Rím. Kone síce chýbajú, zato sa však niekoľkokrát zveziete na povozoch. K tomu tiež sa môžete na dlhé vzdialenosti prepraviť po lanách, ktoré sú natiahnuté na strechách cez ulicu. Mesto ponúkne dostatok vedľajších misií, obchodov pamätihodností ku kúpe. Nechýba ani dobývanie templárskych budov.
A s tým sa spája prvá zo spomínaných noviniek hry. Akonáhle sa niektorých zmocníte, templári ju budú chcieť späť. Takže budete musieť čeliť niekoľkým vlnám útokov, ktoré končia obrím pojazdným baranidlom, ktorému je tiež nutné sa ubrániť. Dosť sa zapotíte a zvlášť potom, keď sa niečo podobné bude opakovať častejšie a častejšie. Podľa toho, koľko veží ukoristíte.
Najviac rozruchu ale určite napáchala tzv. Hook blade čiže čepeľ s hákom. Pre istanbulského assassina nepostrádateľná súčasť výbavy. Vďaka nej sa môžete lepšie zachytávať ríms, kĺzať po spomínaných lanách alebo sa štýlovo prehupnúť cez protivníka. V boji s ním využijete niekoľko nových komb, základ súboja však zostáva rovnaký ako minule – nie je tiež čo na ňom meniť, funguje až geniálne intuitívne. Nič vás nezahreje pri srdci tak príjemne ako vykrytie súperovho úderu a následný štýlový protiútok.
A ďalšia a posledná veľká novinka – bomby. Po meste sú rozhádzané truhly s prísadami, pomocou ktorých môžete zostaviť svoju vlastnú. Jednotlivých kombinácií sa zišlo skutočne znateľné množstvo, takže skladať vlastné traskaviny je ďaleko zábavnejšie než ich za tučný peniaz kúpiť na čiernom trhu. Niektoré druhy fungujú perfektne na odlákanie stráží, iné zase na ich priamu likvidáciu. Len si dajte veľký pozor, odkiaľ bombu hádžete. Ak vás stráže zbadajú, väčšinou sa na vás dosť rýchlo zbehnú. Výbušniny sú celkom zaujímavé spestrenie, ktoré rozprúdia hrateľnosť. Ale zaobídete sa aj bez nich.
Čo sa týka grafiky a zvuku, opäť sa tvorcom podarilo dať dohromady to najlepšie. Grafika je jednoznačné plus, ktoré funguje s drobnými zmenami už od čias dvojky a soundtrack úžasne umocňuje pestrú atmosféru mesta. Nie nadarmo ho tvorcovia prikladajú k bonusovému obsahu.
Revelations rozhodne nie je kúskom pre tých z vás, ktorí ste neprešli Brotherhood a dvojkou. Tí, čo si už niečo v assassinskom svete odbili, pre nich to bude parádna bodka za eziovskou minisériou. Záverečné lákadlo čiže hangover, povedané seriálovou terminológiou, potom jednoznačne navnadí úplne všetkých. Niekto si môže sťažovať – podobne ako v prípade Call of Duty -, že to je stále to isté už tretíkrát. No áno, lenže ono je to stále rovnako parádne.
Atmosféra, mestská sloboda, vedľajšie misie, hudba
Stereotyp pri bránení veží
Verdikt: O sérii Assassin Creed rozhodne nepočujeme naposledy, hoci v nej jeden zpríbehov končí. Nezostáva než sa tešiť, čo tvorcovia vymyslia nabudúce.
Hodnotenie:
90%
ASSASSINS CREED: REVELATIONS – VIDEO NÁVOD
zdroj:Czechgamer.com