Assassin Creed IV: Black Flag – recenzia

Piráti a rum! Konečne poriadna hra o pirátoch z Karibiku poviete si. A ono to tak z časti aj je. Lenže Assassins Creed je predovšetkým o zabíjaní, okrádaní, prípadne o vojne s Templármi….a to tam všetko aj je, takže v konečnom dôsledku vyzerá štvrtý Assassín trochu ako guláš, v ktorom je všetko čo zrovna môže zaujať na trhu.

Piráti! Lákajú…

Hlavný hrdina Edward v skratke stroskotá na ostrove, kde sa naučí základné veci a vyskúša si úplné novinky v sérii. Na ostrove nájde poklady so zlatom, klasické truhlice, ktoré sú aj vo filme s Johnny Deppom. So zapnutým špeciálnym videním nájde iný druh pokladu s takou jednou minihrou…u kostlivca objaví mapu pokladu, vďaka ktorej nájde iný poklad. Pár minút nato už sa plaví na vlastnej lodi, ktorá nesie meno podľa jeho dávnej hračky.

Dôkazom, že loď je tentoraz rovnako dôležitá ako samotný Edward je možnosť, skoro nutnosť, ju vylepšovať, čiže kupovať lepšie delá, lepšiu obranu atď. Samozrejmosťou je aj kúpa iných farieb plachiet, či krajšie kormidlo. Ovládať lode sme si už vyskúšali v trojke, avšak tu hrá doslova prím. Námorné bitky sú zdĺhavé, náročné, no v konečnom dôsledku i zábavné. Nepriateľským loďám hádžete pod „nohy“ výbušné sudy, ktoré následne rozstrelíte, alebo ich zasiahne jedna delová guľa za druhou. Súboje sa trochu zjednodušia vtedy, keď si kúpite mortar, čiže také ďalekonosné delo. Útočiť môžete na akúkoľvek nepriateľskú loď. Na akú sa vám oplatí zaútočiť odpovie ďalekohľad, ktorý vie informácie o tom, aké možné sú na danej lodi suroviny, či to, ako náročné je zaútočiť na loď. Keď už budete mať úspešný útok za sebou, nezabudnite loď pred potopením obsadiť klasicky pirátsky. Loď si pritiahnete k sebe lanami a následne skočíte na palubu, tak ako to vidno vo filmoch, toto je čistá zábava s úžasnou atmosférou. Až si hovorím, škoda, že to kazí tá časť s Assassínom!

Pri plavbe na mori zachraňujete topiacich sa, nachádzate drobný plávajúci materiál, alebo plníte vedľajšie úlohy typu : znič päť obranných veží a podobne. Takisto nachádzate väčšie, či menšie ostrovy. Občas vám zábavu skazí desynchronizácia, nakoľko ste išli tam, kam hra ešte nechcela. Desynchronizácia je sviňa sviňatá a lezie mi na nervy po celú hru a doslova mi ju znechucuje. Totiž trošku robí z hry Battlefield 3, než Assassína. Sakra, chcem sa plaviť tam kde chcem, skákať kam chcem a hlavne kedy chcem! Tak ako tak, pirátska časť je spracovaná parádne. Musíte dokonca aj manažovať a zháňať vlastných námorníkov, pri každom útoku určite prídete o nejakých členov a treba ponachádzať nových. Loď bez námorníkov je ako…loď bez rumu. 😛

Assassíni! Sklamali…

Je to tak! Štvrtý diel narušil sériu a vrahov odsunul na druhú koľaj. Edvard nie je Assassín, ale pirát a to aj na začiatku hry, tak aj na konci, jediné, čo ho spája s dávnou sektou je kapucňa a vidina obrovského zisku a sen o dávnej láske. Jasné, zapletú sa do príbehu templári, assassíni, ale Edvardovi je v podstate jedno pre koho pracuje. Chvíľku plníte úlohy aj pre Templárov, ale v zápätí už je výber strany jasný. Aj keď skôr ako hrdinovi hry, ide o osud Assassínov viac samotnému hráčovi. A hráč sa snaží a snaží byť assassín a to nejak nejde.

Kulisy miest nahradili malé ostrovy s pokladmi a stromami, ľudí je všade málo  a tie prvky pre sériu typické, čo ostali pôsobia skôr komicky. Pokiaľ v Ríme skrývanie medzi ľud vyzeralo a bolo naozaj efektívne, tu síce efektívne je, ale Edvard je čiernom a mimoriadne nápadný. Medzi piatimi ľahkými devami je Edvard smiechu tvorivý. A podobných situácií je viac. Je naozaj nenápadné chodiť s krovia do krovia, šuchotať prostredím a nepriateľ sa ani len neotočí, pritom polovička vášho tela trčí von. Tieto prvky ozaj fungovali viac v meste ako na Karibských ostrovoch.

A to nehovorím o častých situáciách desynchronizácie, kedy sa pýtam, čo po mne vôbec ta hra vlastne chce. Simulátor zabijaka viac funguje v Hitmanovi ako tu, kedy nemôžete hrdinovi ani rozkázať nech sa skrčí. Edvard má príliš mnoho pohybov, ktoré kazia zábavu. Idete rovno, darí sa vám celý čas byť neviditeľným a zrazu skočí na strom, alebo zaútočí na niekoho iného než som chcel. Ak vás zaujíma, či vie stále chodiť aj po domoch, tak áno, ale častejšie sa vešia po stromoch, dokonca je to zábavné, jednoduchšie ako v predchádzajúcej hre. Dobrý pocit je aj loziť po sťažňoch lodí. Je úžasný pocit synchronizovať okolie z veľkej výšky, je to spracované už klasicky atraktívne. Následný skok osudu len ten pocit atraktivity znásobuje.

Príbeh tiahne dopredu

Edvardovi nejde o osud Assassínov, to už som spomenul, no napriek tomu je príbeh v tomto diely ten najlepší, čo zatiaľ bol a to nielen pre lákavé prostredie pirátov, ale aj samotný vývoj vášho konania je parádne spracovaný. Dostanete sa na rôzne ostrovy, stretnete známych pirátov, či historické postavy, ktoré majú dobre napísané dialógy medzi sebou…plus máte chuť Edvardovi pomáhať aj keď rozhodne nie je kladnou postavou. Hráč v tom vidí podľa mňa väčší zmysel než pomáhať niekomu, komu aj tak už niekto záhadne pomáha, ako tomu bolo v predchádzajúcich hrách. Tu mám naozaj pocit, že ako hráč som potrebný.

Okrem príbehu tiahne aj túžba objavovať ostrovy, hľadať poklady atď, navyše peniaze a iné suroviny sú dosť potrebné. Tu už vám nezarába nik iný, len vy sami. Chcete si kúpiť niečo nové na loď? Kradnite, útočte, hľadajte truhlice…alebo ak vám nejde o výzbroj, je jednoducho zaujímavé túlať sa len tak po mori a hľadať ostrovy, je ich dosť. Herná mapa je obrovská a ak máte čas, tak si ani neuvedomíte, ako rýchlo je od rána zase noc…a to je vlastne dobré. AC IV je po dlhom čase ďalší Assassín, čo ma bavil, a to je dobré znamenie.

Assassin Creed IV: Black Flag

Výrobca: Ubisoft
Distribútor: Conquest / Playman