Deus Ex: HR: The Missing Link – recenzia

Každý, kto si tento rok v auguste kúpil veľmi očakávané pokračovanie legendárnej série Deus Ex, si toho musel všimnúť – v príbehu sa objavila menšia medzierka o veľkosti troch dní. Autori z montrealských štúdií Eidos však takmer ihneď po vydaní s hráčmi rozohrali takú malú hru, keď im predkladali menšie indície vždy sprevádzané otázkou „What is The Missing Link?“. Trvalo to však iba pár dní, dlhšie už nás vývojári napínať nevydržali a rovno oznámili, že na október chystajú vôbec prvé príbehové DLC pomenované práve „The Missing Link“, v ktorom bude konečne zalepená vyššie spomínaná diera. Dostalo sa nám slušnej odpovede?

Príbehový nástrel
Ako už som teda spomínal v úvode, príbeh stažitelného balíčku The Missing Link vypĺňa  medzeru v príbehu pôvodného Deus Ex: Human Revolution. Iste si spomínate na výbuch v dokoch Belltower, kedy sa Adam Jensen aj cez určité problémy dostal do jedného z kontajnerov na palube lode plávajúcej do laboratórií spomínanej organizácie. Lenže nie všetko vyšlo tak, ako malo a keď sa hlavný hrdina svojmu priateľovi na telefóne (presnejšie povedané na rádiu) Pritchardovi konečne ozval, nechcel o udalostiach posledných troch dní vôbec hovoriť.

Bolo to preto, že ho počas plavby objavila miestna posádka. Samozrejme bol automaticky považovaný za nepriateľského špióna a tak mu bolo zhabané brnenie, vypnuté všetky augmentácie a aby toho nebolo náhodou málo, bol v jednej z kajút brutálne vypočúvaný dvojicou vysokých dôstojníkov Belltoweru – Netanya Keitnerovou a Pieter Burkom. Napriek tomu sa mu však podarí uniknúť a dostane príležitosť zistiť, či sa na ropnej veži, kde loď medzitým zakotvila, nenachádza jeho unesená priateľka – Megan Reedová. Hráči, ktorí už Human Revolution dohrali, samozrejme pravdu poznajú, preto doplníme, že sa príbeh netočí len okolo hľadania Reedovej.

Tretí Deus Ex ešte raz a stále skvele!
Čo sa týka samotnej hrateľnosti, tak tu vás vzhľadom k charakteru sveta stiahnuteľných balíčkov nečaká absolútne žiadne prekvapenie. Veľmi zjednodušene sa totiž dá povedať, že ak vás bavilo pôvodné Human Revolution a hrali ste ho určitým štýlom, úplne rovnako si obľúbite aj The Missing Link a budete ho môcť hrať tiež úplne rovnako. Samozrejme, moje krátke načrtnutie príbehu pochopiteľne úplne nabáda k tomu, aby ste nepriateľov potichu obchádzali, snažili sa hľadať čo najviac ventilačných šácht a vôbec sa správali ako taká polo-mechanická verzia Sama Fishera, lenže ak si chcete skôr zastrieľať, nikto proti tomu nič mať nebude .

Na druhú stranu sa okrem všetkého pozitívneho prenieslo aj všetko negatívne.Predovšetkým tým myslím (okrem pár grafických chybičiek) umelú inteligenciu, ktorej správanie je občas celkom nepredvídateľné. Nepriatelia totiž veľmi často reagujú tak, ako by ste to najmenej predpokladali. Tým chcem povedať, že občas sa mi stalo, že si ma všimli, aj keď sa na mňa nedívali (a ja som šiel potichu ako myška), občas som zase pár metrov od nich skákal na mieste ako šialenec a nič, očividne ich to ani trochu nevyviedlo z miery. Úprimne povedané opakovanie tých istých chýb zamrzí, keď už si autori dali tú prácu s vylepšením grafiky, mohli zapracovať aj na tomto. Snáď nabudúce (= v budúcom DLC).

Konečne dôstojný záver
A čo je na The Missing Link vôbec to najlepšie, je záverečný súboj s hlavným protivníkom. Konečne vás totiž hra neprinúti akceptovať taký pomyselný lievik, kedy musíte všetkých predchádzajúcich päť hodín určitého herného štýlu obetovať v prospech „Rozstrieľajte toho frajera (frajerku) na cucky“, ale podobne ako celú hru stojíte pred možnosťou voľby. Chcete si opäť poriadne zastrieľať (a zažiť tú neuveriteľnú frustráciu z pôvodnej hry)?Môžete! Chcete sa skôr takticky plížiť? Môžete! Dokonca ho ani nemusíte zabiť, stačí, keď bossa zložíte na zem. Ale to už by som predbiehal. Rozhodne však autorov z Eidos chválim, je skutočne evidentné, keď aj túto časť robia priamo autori a nie nejaká náhodná externá firma.

Vo svete Deus Ex začalo pršať
Kratučká zmienka tiež k technickému spracovaniu. Autori sa v niektorom z videí, ktoré zverejnili ešte pred samotným vydaním tohto balíka dušovali, že jednou z hlavných grafických noviniek je okrem krajších textúr a grafických efektov predovšetkým dážď. Treba uznať, že sa im skutočne podaril. Predovšetkým pasáž odohrávajúca sa na palube lode v prvej polovici The Missing Link vyzerá skutočne úchvatne, tým skôr v zapnutom režime DirectX 11. Zvlášť musím vypichnúť vzhľad mokrej paluby s dopadajúcimi kvapkami dažďa, ktorá sa mne osobne páči zrejme najviac.

Choďte do toho!
Okolo a okolo, prvý stiahnuteľný balíček pre Deus Ex: Human Revolution je skrátka skvelý. Ponúka nielen všetky tie prvky, vďaka ktorým som pôvodnej hre vo videorecenzii udelil vynikajúcich deväťdesiat štyri percent, ale v niektorých ohľadoch ide dokonca ešte ďalej. Veď spomeňte, ako som sa rozplýval trebárs nad kvalitami grafického kabátiku (hlavne pasáž na palube je skutočne skvelá), o záverečnom súboji s hlavným protivníkom, ktorý je konečne dôstojný celému Univerzu Deus Ex som už podrobnejšie tiež spomínal.

Aj tiež z týchto dôvodov nakoniec musím „prekonať“ svoju averziu voči rôznym DLC balíčkom, ktoré zaplavujú herný trh a ohodnotiť The Missing Link o jedno percento lepšie ako pôvodnú hru. Jedná sa totiž o päť hodín bonusového herného obsahu, ktorý by mal byť povinnosťou pre každého, komu sa Human Revolution páčil.

herná doba, súboj s bossom, grafické vylepšenia

umelá inteligencia, pár chybičiek

Verdikt: Keby boli všetky DLC k počítačovým hrám ako The Missing Link, nemal by som proti nim absolútne vôbec nič.