Beyond: Two Souls – PS3 recenzia

Nemusím vám snáď ani hovoriť, kto je to David Cage. Že tento pán išiel za celú svoju kariéru tak nejako vždy proti prúdu je známa vec a že so svojím francúzskym štúdiom Quantic Dream vytvoril herné klenoty ako Fahrenheit a alebo Heavy Rain, to nie je žiadna novinka. Oba tieto tituly sa zapísali zlatým písmom do hernej histórie svojou originalitou a hlavne príbehom, ktorý by len ťažko hľadal konkurenciu podobného rázu a presne preto sa týmto hrám dostalo takej pozornosti v minulých rokoch. Tento rok vychádza ďalší titul od Quantic Dream a rovnako ako predošlý Heavy Rain, aj táto hra vychádza exkluzívne pre Playstation 3. Dámy a páni, nastal čas si zahrať Beyond: Two Souls!

Ak ste už mali tú česť s vyššie spomínanými hrami, Beyond: Two Souls vám nebude nijako cudzie. Jedná sa síce o úplne odlišné prostredie a príbeh, avšak po hernej stránke sa dá hovoriť o rovnakom adventúrovom žánri seknutým s akčnými scénami a quick-time momentami. S trochu menšou nadsázkou by sa dalo toto herné dielo nazvať aj akýmsi interaktívnejším filmom. Nasvedčuje tomu aj pár mesiacov stará fotka scenára hry, ktorý je údajne spísaný na 2000 stránkach. Každopádne, poďme si hru prebrať pekne od samého začiatku a nebojte, žiadnych spoilerov sa nemusíte báť. Príbeh ostatne preberiem tak okrajovo, ako to len pôjde.

Beyond rozpráva životný príbeh mladej slečny menom Jodie Holmes (jej úlohu si v mo-capu strihla skvelá Ellen Page), ktorá už od narodenia zápasí s entitou, alebo ak chcete duchom, Aiden. Nikto nevie prečo je Aiden prepojený s Jodie, alebo čo je to vlastne zač. Vďaka tejto entite sa však Jodie dostáva už od svojho raného veku do inštitútu DPA, ktorý má udalosti podobného rázu riešiť. A ako ste mohli vidieť vo všetkých možných aj nemožných traileroch, s Jodie hrá hlavnú úlohu aj doktor Nathan Dawkins, v našej realite skôr známy pod menom Willem Dafoe. Ten sa jej v hrubom náčrte príbehu venuje a snaží sa odpovedať na niektoré už vyššie spomenuté otázky. Tak a je to. Viac prezrádzať netreba. Ani to nebolelo, no nie? Ešte prezradím jednu vec, príbeh Beyond: Two Souls sa radí medzi tie najlepšie, a to či už hovoríme o hernom alebo aj filmovom priemysle. Ešte teraz mám husiu kožu z nadupanej finálnej časti hry.

Pomaly sa dostávame k prvému problému, ktorý by som nazval snáď aj najväčším krokom vedľa. Vec sa má tak, že príbeh v Beyond sa rozpráva tak trochu inak, než u iných hier. Raz totiž hráte za Jodie, keď s ňou mláti puberta, hneď potom sa dostávate do jej detstva, a potom zase pre zmenu do jej dospelých rokov. Ale neberte ma zle, na tomto by nebolo zďaleka nič zlého. Ostatne, príbeh sa postupne dopĺňa ako puzzle, s čím ja osobne nemám problém. ALE! Vďaka neustálemu prepínaniu dejových období aj rapídne narastá počet loadingových obrazoviek, čím sa zakaždým ono nadupané tempo príbehu vrátilo na nulu. Nehľadiac na to, že pri filmečkoch vydáva konzola také zvuky, že by ste si najradšej nechali zavolať nejakého kňaza na vyháňanie. Aspoň ja som o tom vážne premýšľal.

Vďaka tejto obrej životnej púti sa Jodie tiež dostáva do neuveriteľných situácií v najrôznejších oblastiach celej Ameriky. Nečakajte však žiadny open-world. Ako som už napísal, Beyond ide po stránke hrateľnosti v šľapajach Heavy Rain. Quantic Dream vytvoril možno až príliš „filmovú hru“. Pri hraní nepoužijete viac ako pohybovanie páčkou, občas vyťukáte pár tlačidiel v quick-time momentoch, alebo si zahráte s Aiden v jej pohľade (viac o tom nižšie). A o väčších priestoroch na pohyb sa tiež nedá príliš hovoriť. Kamera sa natočí do smeru kam máte ísť a váš pohyb je obmedzený na úzku cestičku v prípade vonkajších miest. V tých vnútorných ste sa pri lepšom surfovaní miestnosťami o nič nezasekli a nemotali sa stále dookola až krkolomným pohybom. Chápem, že kvôli väčšiemu filmovému pocitu sa hrateľnosť musela obmedziť, ale radšej by som bral väčšiu slobodu pohybu.

Sám Aiden tiež hrá dôležitú úlohu ako po príbehovej, tak aj po hrateľnosti stránke. Kedykoľvek sa dá do jeho pohľadu prepnúť jednoduchým stlačením trojuholníka na ovládači a následne buď páchať neplechu a otravovať Jodie, alebo jej pomáhať s odomykaním dverí, alebo prevtelením sa do nepriateľov a následne ich zabitím. Väčšinu času vám však sama hra prikáže, kedy Aiden použiť, a kedy nie. Vývojári tiež pridali celkom zaujímavú možnosť ovládania pre dvoch hráčov pomocou dual modu, kedy Aiden prevezme váš priateľ, otec alebo pokojne aj babička.

Vývojári si tiež nechali samozrejme záležať aj na grafickom kabátiku, ktorý ma uchvátil už prvýkrát, čo som hru zaznamenal v traileri. Zároveň ide však vidieť, že PS3 už je holt starouškem a dalo mu zabrať hru stíhať na 100%. Občas sa objavili také neduhy ako pomalé dokresľovanie textúr alebo aj zaseknutie hry na pár sekúnd, ale to sa dá snáď aj odpustiť s pocitom, že hru hráte na skoro 8 rokov starej krabici. Sami môžete posúdiť v novo vydanom launch traileri.

Rovnako ako väčšina skvelých filmov má aj Beyond úplne famózny hudobný doprovod s neuveriteľnou kvalitou zvuku. V správnu chvíľu na správnom mieste dokáže taký soundtrack skvele podčiarknuť atmosféru a inak to mu nie je ani u tu. Na hudbe do hry tiež spolupracoval sám majster v obore, Hanz Zimmer. Viac písať netreba.

Beyond: Two Souls je bez pochyby dobrou hrou, ale ako film funguje lepšie. Ellen Page s Willemom Dafoe samozrejme zahrali skvele svoje role a aj keď sú tu medzery ako zdĺhavé načítanie, ktoré závažne kazí tempo, aj napriek tomu hru odporúčam všetkými desiatimi. Pre českých hráčov je tiež prítomná aj česká lokalizácia prostredníctvom titulkov. Preklad bohužiaľ nemôžem hodnotiť, či už som menu prechádzal ako chcel, Čeština v mojej verzii pre recenziu nebola. Vy sa ale báť nemusíte, problém s tým mať určite nebudete. Za zmienku tiež stojí aplikácia Beyond Touch, ktorú je možné stiahnuť pre mobilné platformy Android a iOS. Vďaka tejto aplikácii môžete využiť váš telefón alebo tablet ako ovládač bez najmenšieho problému. Sčítané podčiarknuté, hra je to dobrá, ale ako film je to ešte lepšie.

Beyond: Two Souls

Výrobca: Quantic Dream
Distribútor: Sony Computer Entertainment
Minimum: Playstation 3
Optimum:
Web: http://beyond.eu.playstation.com/cs_CZ/home
Žáner: akčná adventúra, interaktívny film
Skvelý príbeh, originalita, ovládanie Aiden, grafika, herci v hlavných úlohách, hudobný podklad
Dlhé načítanie sekvencií kazí tempo hry, veľké doskakovanie textúr, občasné zaseknutie hry na pár sekúnd, konzola vydáva príšerné zvuky pri hraní
Verdikt: Quantic Dream vytvoril ďalšiu skvelú hru, ktorá v tomto prípade lepšie funguje ako interaktívny film. Po stránke hrateľnosti sa totiž jedná o mierne sklamanie.

Hodnotenie:

80%

 

zdroj:Czechgamer.com





You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

Pridať komentár