The Sims Medieval – recenzia

Keď EA oznámila svetu, čo zamýšľa urobiť so sériou The Sims, niekomu zatrnulo. A bolo prečo. Hlbšie zasahovať do fungujúceho simáckého univerza sa totiž na prvý pohľad javí ako úplná šialenosť, marketingová samovražda. Simovia v stredoveku? Robíte si srandu, že? Kto to bude hrať? Takéto a možno aj iné otázky sa vynárali – a treba povedať, že logicky – v hlave nejedného hráča. Povedzme si na rovinu že The Sims je sériou, ktorá priťahuje k počítačom v drvivej väčšine skôr nežnejšie pohlavie. Akoby s tým tvorcami teraz chceli niečo urobiť a pritvrdiť. Preto sa možno v najnovšom Sims ocitáme v stredoveku. Preto ten náhly dôraz na RPG a preto asi aj také veľké očakávanie, ktoré Medieval už od svojho predstavenia vzbudzuje.

Nechce totiž len stáť v tieni svojich troch predkov a ich desiatkach potomkov ( datadiskov a prídavkov), ale vyšliapať si vlastnú cestu. Podobne ako nedávno uverejnený Brotherhood ani Medieval neplánuje si hovoriť plnohodnotné pokračovanie, lenže čo to potom je? Stand-alone datadisk? Ťažko. Už len kvôli vysoko postavenej cene. Ďaleko skôr tak túto najnovší Sims počin možno vnímať ako akúsi odbočku, krok do neznáma alebo možno skúšku, či Maxis dokáže zaujať aj tú časť verejnosti, pre ktorú sú The Sims hry odjakživa len spodinou herné brandže.

Že by sa však tvorcovia dobrovoľne vzdali zabehnutých mechanizmov, to sa povedať rozhodne nedá. Rovnako zabudnite na fakt, že by vám tú EA servírovali zamračené RPG plné tuhých bojov, zapeklitých questov a bohvie čoho ešte. Či už sa tvorcovia snažili sebeviac, ducha „simovského“ stereotypu v Medieval proste nevypudili. Úprimne povedané, bolo by zvláštne, keby sa im to pošťastilo. To však neznamená, že tým svoje dielo automaticky pochovali. Ťažko už teraz ale dopláva tam, kam pôvodne malo, totiž do poličiek hráčov s „RPG 4EVER“ potlačou na triku.

Namiesto toho to musí skúsiť inde. Trebárs u príležitostných hráčov hľadajúcich oddych a nie len ďalšiu záťaž na už tak prepracovaný mozog. A na to má Medieval všetky predpoklady.
Na začiatku vás hra nechá stvoriť si vlastného Sima – monarchu, jedného z prvých hrdinov, ktorého budete môcť v hre ovládať, a pomocou ktorého sa pokúsite zvelebiť svoje kráľovstvo aspoň do konkurencieschopných rozmerov. Postupom času vám potom pribudnú ďalší hrdinovia so svojimi problémami, ale samozrejme aj so svojimi questy a úlohami, ktoré môžete plniť. Mám tým na mysli trebárs kňaza, čarodejníka a veľa ďalších.

Nádych Simovskej hrateľnosti je z hry cítiť veľmi silno, hoci sa to snažia zakryť všetkým možným. Napríklad tým, že hráčom odpadá starosť o simovu hygienu, spoločenskosť a podobne. Jediné, čo zostalo je ukazovateľ hladu a energie. Jasne tak vidíte, že sa tvorcovia Simovskej hrateľnosti nechceli vzdať. Pre vás to potom znamená, že sem tam musíte so svojou postavičkou zaľahnúť spať, prípadne si potom niečo uvariť v kotli – najlepšie ulovené medvedie mäso.

Dávno predtým, než ale toto všetko absolvujete, vás hra nechá vybrať si základné quest. Niečo ako hlavný cieľ kampane. A je jedno, či sa pokúsite vytvoriť najlepšie kráľovstva, alebo sa budete orientovať na svoj spokojný život či na niečo úplne iného. Škála možností je v tomto prípade pomerne rozsiahla a vyberie si každý. O to nemajte strach. Až potom sa môžete pustiť do hrania. Váš hrdina sa tým, ako sa snažíte plniť rôzne úlohy v hre, dostáva na vyšší level, čo ho oprávňuje na využívanie nových možností. Alebo tiež trebárs nábytku.

K bodom potom so Simom prídete rôzne. Okrem toho, že sledujete akúsi hlavnú príbehovú líniu a plníte jej questy, môžete zarábať body aj plnením vedľajších úloh. Tie sú dva a každý deň sa mení. A to tak dlho, než sa začnú opakovať. Hra po vás tak jeden deň chce, aby ste si išli do lesa zaloviť, vydali dva nové zákony alebo si trebárs z vladárskeho kresla vypočuli trampoty troch poddaných simov a náležite ich rozriešili. S tým, ako porastie počet hrdinov vo vašej obci, môžete rozhodovať, aké questy budete plniť. Znie to všetko celkom zaujímavo, že?

Tak verte, že ani tento systém sa nezaobíde bez múch. Po čase – a ten čas môže byť setsakra krátky – totiž udivení zistíte, že sa všetko všetkému veľmi nápadne, až skoro neuveriteľne, podobá. Či už sa jedná o najrôznejšie úlohy, vo vnútri ide stále o to isté. Stereotyp na hráča doľahne či už chce alebo chce. Medieval potom nespasí ani typicky Simovské prostredie plné nadsázky, ani ľahko parodicky a miestami vážne vtipný scenár, ani tradičná Simská hatmatilka.

Pritom možností, ako sa vyblázniť, ponúka hra pomerne dosť. Čoby vladár sa môžete rozhodnúť, či budete mierumilovný kráľ Jaromír alebo bezcitný despota, čo na počkanie posiela každého pod gilotínu. Ak sa zachováte podľa druhej uvedenej šablóny, dá sa očakávať, že sa ľudia vzbúria a vhodia vás do priepasti s príšerou. Potom už je veľká lotéria, či vyviaznete živí alebo nie. Väčšinou ale nie. Že je Medieval hrou prístupnú všetkým bez rozdielu veku, potom dokazuje prístup k zomrelému Simovi – ako typický pre The Sims. Proste príde smrťka.

Čo poteší každého bez rozdielu vyznania, je ale hudba. Aj zarytý heavymatelaový fanda musí uznať, že do celej hry náramne zapadá. Aj ona je typická Simovská, však nepostráda stredoveké rytmy a hoci si asi jej soundtrack nikto nestiahne, napriek tomu je jasným plusom celého Medieval. Nie už grafika, ktorá sa od čias The Sims 3 prakticky nezmenila. Tretí Sims vyšli pred dvoma rokmi. Grafika tak značne viazne a je škoda, že vylepšenia neprišlo práve v Medieval. Je na neho totiž najvyšší čas.

Z toho všetkého jasne vyplýva, že revolúcia v Sims univerze sa síce koná, ale v dosť rozpačitej tónine. Ako by tvorcovia nevedeli, čo vlastne tvoria. Nakoniec im z toho vznikol akýsi na prvý pohľad snáď aj zaujímavý mišmaš budovateľskej stratégie, RPG hry a simulátora života. Hoci bol zámer asi iný, tak práve simulátor života je The Sims Medieval najviac. Nič s tým neurobí ani fakt, že sa snaží klásť dôraz na RPG zložku, ani fakt, že sa hrám na hrdinov svojím spôsobom aj vysmieva.
Strategicky naladeného hráča Medieval neosloví – jedine že by ho lákali The Sims hry. Skôr zaujme fanatikov / fanúšičky celej série a nenáročných hráčov, ktorým nadsadený tón celej hry môže vyhovovať.

 

Hudobný sprievod, spočiatku zaujímavé questy
Stereotyp, starnúca grafika, po čase omrzí

Verdikt: Verdikt: Nech si PR správy hovoria, čo chcú, toto je stále The Sims. Len predsa zasadený do stredoveku a s dôrazom na plnenie questov.
Hodnotenie:

75%

 

zdroj:Czechgamer.com





You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

Pridať komentár