Dead Island: Riptide – recenzia

Tak zhruba pred dvoma rokmi to vyzeralo, že ešte jedna zombie smršť, a herný trh sa pod návalom nemŕtvych zrúti. Presne v tej chvíli sa na scéne objavil mŕtvy ostrov od Techlandu, a hľa: nikto sa nikam nezrútil. Namiesto toho sa Dead Island zapísal do histórie ako parádna gamesa, ktorá s citom a pritom s nadhľadom cťou žánrovej regule prináša presne ten druh srandy v modernom kabátiku, na aký hráči čakali a akého sa im chorobne nedostávalo. Lenže to bolo všetko v roku 2011, kedy bol dopyt po zombie akciách na vrchole. Uživí rovnakú myšlienku, ktorá kedysi vyniesla poľský Techland na výslnie, aj druhé pokračovanie?

Keď by sme odpovedali teraz, stráca celá recenzia zmysel, že, takže si odpoveď ešte chvíľu schováme. Isté je, že Riptide sa svojmu predchodcovi veľmi podobá. Ono vlastne je to celkom logické, pretože jednička sa nadmieru vydarila, pozbierala krížom krážom veľa osmičiek a dvojka bola na spadnutie. Ale … je Riptide vlastne plnohodnotná dvojka? Techland sám nad tým do značnej miery pochybuje. Skôr než samostatnú dvojku by sme teda nový zombie pokus od našich severných susedov mohli označiť ako stand-alone, veľmi nabúchaný, veľmi samostatný stand-alone. Prirovnanie by potom zniesol napríklad s doplňujúcimi Assassin Creed 2 hrami alebo Crysis Warhead. Paralela s druhým spomínaným sa v tomto prípade ponúka viac, pretože Riptide vás, podobne ako Psycho, prevedie tropickým rajom.

Dead Island Riptide

Kulisy sa nijako nemenia. Partia preživších a imúnnych voči vírusu sa skoro prebili až domov, lenže ouha. Namiesto toho sa opäť ocitajú na ostrove, tentoraz však na susednom Palanai. Na ňom sa to, zdá sa, hemží nakazenými úplne rovnako ako na domovskom Bano. A tak začína úplne totožná bitka o prežitie v sandboxovom prostredí, akú už sme tu raz mali. Jasne, niekoľko noviniek sa predsa len ujalo, avšak vo výsledku sa stráca v techlandskej stávke na istotu. Máte pred sebou partiu indivíduí, z ktorých každý sa špecializuje na niečo iné, takže vyberajte starostlivo, za koho budete hrať. Je tiež možné importovať vlastnú postavu z jednotky, ktorú už máte nakonfigurovanú vopred. Hra však rovnako diktuje, kedy sa budú používať zbrane nablízko a kedy na diaľku, teda sa zameranie jednotlivých členov v určitých častiach hry prakticky zmazáva.

Čo sa však vydarilo na výbornú, je nadhľad a v istom slova zmysle fraškovitosť celej situácie, ktorú si správna zombie hra musí udržať od začiatku do konca. Predsa len sa pohybujeme na hrane totálnej absurdity, a tak nie je divu, že vývojári trúsia vtipné narážky, napríklad pri pomenovávaní zbraní. Nováčikom to ale príliš náladu nezlepší, stále sa v hre dostanete do momentov (napríklad hneď na začiatku), kde tuhne krv v žilách a naopak redne obsah čriev. Docela kostrbato potom prebiehajú súboje. Na rozdiel od priamočiareho Left 4 Dead sa Techland snaží v hráčoch vzbudiť snahu o taktizovanie. Tým pádom v ovládaní ani nenájdete možnosť vykryť úder zombíka, ale jednoducho sa musíte snažiť sami, aby vás nikdy neudrel. Zároveň musíte dobre zvážiť každý úder, lebo vás pripravuje o výdrž. To sa zo začiatku bude zdať ako prvok výrazne zvyšujúci realistickosť, lenže keď sa na vás zrazu zosype päť a viac nemŕtvych, stáva sa z toho veľký problém.

Nie snáď že by súbojový systém nebol zlý, za všetko dostanete cenné XP body a kombinovať strelné zbrane s vlastnými päsťami alebo páčidlami, do čoho vás hra občas núti, je veľmi podarené. So zbraňami je však občas problém v tom, že hra vám ich zo začiatku príliš na výber nedá a pokúsi sa vás čo najdlhšie udržať pri živote na sekerách a podobne. Až potom príde obdobie strelných zbraní, s ktorými sa predieranie džungľou, predovšetkým potom na ľahkej úrovni, stane pomerne príjemná vychádzka na tropickej dovolenke. Vývojári pri pomenovávaní zbraní hýria vtipom a výrazne tak odľahčujú noirovský tón celej hry. Nutné dodať, že tak to Riptide veľmi pristane.

A keď náhodou nebudete mať chuť vyčíňať na pustom ostrove v rámci príbehovej línie, môžete skúsiť mód Horda. Tam ešte len zažijete tú pravú hrôzu, pretože nech už je celá situácia akokoľvek absurdná, krvilační zombie vás nenechajú ani na chvíľu vydýchnuť a behom niekoľkých minút si teda vyskúšate, koľko vydržíte. V porovnaní napríklad s konkurenčným produktom od Valve Horda mód v Dead Island Riptide oveľa viac kladie dôraz na atmosféru.

Graficky sa jedná o veľmi vydarené dielko. Bohužiaľ však engine strhávajú nadol časté a nepekné bugy. Ani umelá inteligencia spolubojovníkov sa nepohybuje na ktovieako veľké úrovni, takže je dosť možné, že vás vaši priatelia v zbrani začnú frustrovať skôr než blížiace sa masy zapáchajúcich zombie. Každopádne aj s týmto neduhom sa dá vyžiť, a to predovšetkým vtedy, keď si natoľko veríte, že žiadnu pomoc pri zabíjaní infikovaných nepotrebujete.

Keby prišiel Dead Island: Riptide na trh ako jasne deklarovaný stand-alone, ani nepípneme a vysolíme deviatku. Takto však musíme s hodnotením o niečo nižšie, pretože Techland celkom očividne vykráda svoj dva roky starý master-piece. Ono by to zase tak nevadilo, lenže ako najväčšie plus celej hry potom figuruje „len“ hracia doba, ktorej dĺžku ocenia predovšetkým tí, ktorí neprišli do styku s prvým dielom. Ostatní si zábavu užijú tiež, avšak nezbavia sa nepríjemne hlodavého pocitu, že „toto tu už raz bolo.“

Atmosféra, hrací čas, mód Horda
Málo zmien, umelá inteligencia
Verdikt: Ako trojáčkový zombie titul sa uživí hravo aj Riptide. Ak ale Techland príde s trojkou, musí si dať setsakramentsky záležať.