Grécki bohovia a videoherné dialógy – téma

Podobne ako hrdinské mýty v dobách antických sa dnešným videoherním svetom šíri mýtus o Ryse. Mýtus o hre, ktorá mala vzbudiť veľa kriku. Ale tak nejako sa s ňou prestalo v herných kruhoch počítať. Mala spôsobiť prevrat v chápaní úlohy Kinectu, pretože by išlo o prvú naozaj trojáčkovú záležitosť, ktorá by nič neprikrášlovala infantilnou grafikou a postavičkami a neodohrávala by sa vo svete zvieratiek. Nie je to však len Ryse, ktorej podstatu sa pokúsime skúmať. Je to celá jedna epocha ľudských dejín, ktorá sa hernej branže zatiaľ veľmi úzkostlivo vyhýba – starovek.

Pravdou je, že keď sa až po nos zahrabete do hernej histórie, tak vám začnú po chvíľke predsa len presakovať na povrch mená viac či menej (ale skôr menej) známych titulov, ktoré sa naozaj pokúšali dobrým či zlým (ale skôr zlým) spôsobom vzkriesiť či osláviť predkristovské obdobie. Lenže keď sa bude chcieť obyčajný herný nadšenec rozpomenúť na nejakú z vyššie spomínaného obdobia, ktoré nemôže dostať z hlavy, asi to chvíľku potrvá, než zo seba vydriape napríklad Rome: Total War, čo je ku všetkému RTS. A to je predsa len žáner, o ktorý nám zase toľko nejde. Hľadáme alternatívy k Ryse. Ku hre z prvej alebo tretej osoby, ktorá zo seba nerobí fantasy hru. Kde hlavný hrdina nekúzli  len je súčasťou doby. Keď zaradíte tieto kritériá do svojho interného pátrania, zrazu zistíte, že sedíte sami na takmer prázdnom pieskovisku.

Neustále silnejú zlé hlasy, ktoré s obľubou tvrdia, že herný priemysel sa zadrháva. Že je presýtený ako nemecká ekonomika pred prvou svetovou vojnou. Do určitej miery by sme mohli s podobným výrokom pokojne súhlasiť. Niektoré žánre už naozaj nečaká nič originálneho, vývojári idú ako na bežiacom páse a plodia neosobné kúsky, ktoré síce vrátia distribútorovi investovaný peniaz späť i s tučnými úrokmi, ale nadštandardná hodnota sa blíži nule. Preč sú tie časy, keď sa na hernom trhu rozkukával dnes už úplne kritiky rozdrásaný, vtedy však kvalitou prekypujúca séria ako Call of Duty či Need for Speed. Preč sú časy fanatizmu okolo Falloutu či Diabla (hoci by sa stále našli takí, ktorí sa zo závislosti nie a nie vymaniť.

A zatiaľ čo ľudská predstavivosť môže donekonečna recyklovať drakov, čarodejníkov a hobitov (čo znamená, že žáner RPG je zachránený), o spracovaní skutočných udalostí žiadne scenáristicke pero netúži. Keď necháme hry na hrdinov stranou, stále najviac sa o pozornosť hráčov uchádzajú akčné kúsky z budúcnosti blízkej či vzdialenej. Sem sa na pomyselnej časovej osi žáner FPS a TPS (strieľačka z tretej osoby) plynule presunula po tom, čo definitívne padla druhá svetová vojna ako pravda-motívov pre všetky vývojárske štúdiá naprieč svetom. Je však prekvapujúce, že sa nikto neodváži zostať v spomínaných dvoch akčných žánroch a vyraziť s nimi do minulosti. Z ojedinelých pokusov, ktorým sme dnes svedkami, musíme vypichnúť obrovský úspech Dishonored. Temná steampunková záležitosť z trochu inej priemyselnej revolúcie – a hneď je to trhák.

My však chceme zabrúsiť až úplne na začiatok dejín. Do doby, kedy Gréci filozofovali pod olivovníkmi a formovali dnešný svet. A chceme to pekne v prvej alebo tretej osobe. Aj z toho dôvodu zavrhujeme už zo začiatku Age Of Empires, Grand Ages: Rome, Mount & Blade, Titan Quest, Might and Magic a ostatné. A zrazu objavujeme prázdne miesto. Otvára sa neskutočne rozľahlé pole možností, na ktoré takmer nikto nevstúpil. Preto chceme ďalšie Assassins Creed ako prequel z doby antickej. Preto chceme, aj cez všeobecnú skepsu, urýchlene vidieť Ryse hotové.

Po stopách, ktoré nikto nevyšlapal

Ryse má na starosti Crytek. Jedná sa o hru výlučne spätú s konzolou Xbox a s Kinectom, pre ktorý je Ryse konštruované. Mnohí tvorcom vyčítajú, že urobiť z Ryse takzvanú „Kinect-core“ hru, teda hru, ktorá nepôjde hrať bez vlastníctva Kinectu, je samovražda. Kinect má podľa početnej rady kritikov figurovať len ako doplnok. Trojáčkovú hru nezvládne. Samozrejme že by sme sa kvôli ďaleko väčšiemu rozsahu hry dohovárali za to, aby ako doplnok fungoval Kinect i v Ryse. Avšak podľa traileru zverejneného na E3 2011 môže titul vyzerať veľmi slušne aj v podobe, v akej ju tvorcovia prezentujú svetu.

Hra sa má odohrávať a antickom Ríme a má to byť veľmi akčná záležitosť hraná z pohľadu prvej osoby. Ujmete sa oťaží jedného z vojakov rímskych légií, čo je v podstate všetko, čo zatiaľ o hre vieme po stránke príbehovej. Fungovať by mala na treťom CryEngine.

Prvýkrát padla zmienka o Ryse na E3 v roku 2010. Vtedy ešte titul niesol meno Codename Kingdoms a na starosti ho mala budapeštianska odnož Cryteku. O rok neskôr už však dielo figuruje pod názvom Ryse a ťažisko vývoja sa prenieslo do Frankfurtu. „Vývojársky tím sa zmenil, ale z iných dôvodov, než by ľudia očakávali,“ prezradil Cevat Yerli z Cryteku. „Všetci si určite myslia, že to je kvôli tomu, že vývoj neprebiehal podľa predstáv, ale pravda je iná. Studio v Budapešti chceme využívať viac pre hry na mobily, tablety a tiež na tvorbu free-to-play hier. “

Najdôležitejšie však bolo toto: „Čo sa týka Ryse, vyvíja sa to veľmi dobre – len o tom zatiaľ nesmiem hovoriť,“ znie Yerliho slová z augusta roku 2012. Možno sa to vyvíja tak dobre, že sa všetko opäť o niečo pretiahlo. Vráťme sa do júna toho istého roku, kedy viceprezident Microsoft Studios Phil Spencer hovorí: „Na Ryse stále pracujeme. Zameriavame sa ale na hry, ktoré vydáme v horizonte dvanástich mesiacov, a Ryse rozhodne nie je záležitosť, ktorú by sme v tomto období stihli dokončiť. “

Otvorene sa teda špekuluje nad tým, či Ryse nevyjde až na ďalšiu generáciu konzol a na ďalšiu generáciu Kinectu. Dosť možno tým určí nový smer, ktorým sa v budúcnosti vydajú aj ostatní. Avšak aj v tomto smere zatiaľ všetci úspešne zahmlievajú. „Naposledy keď som sa stretol s tímom a hodnotil progres, tak som musel konštatovať, že v tej hre máme veľa parádnych vecí a neustále ich vylepšujeme,“ spomína Spencer. A zatiaľ čo špekulácie hovoria opak, hlasy z vývojového centra nasvedčujú tomu, že by Ryse mohlo stihnúť launch ešte na súčasnú generáciu konzol.

V hernej histórii sa objavuje len pramálo diel, ktoré by zodpovedali vzorcu, ktorý chce aplikovať v praxi práve pripravovaný produkt od Cryteku. Vždy, keď už si myslíte, že ste trafili na hru z prvej alebo tretej osoby, neprikrášlujúcu nič a bez zbytočnej mágie, vylezie z nej nejaký paškvil a miechanina God of War a Dante ‚s Inferno. Či už sa volala akokoľvek, nakoniec aj tak postupom času upadla buď v nemilosti, alebo do zabudnutia, alebo v oboje. Napriek tomu však niekoľko výnimiek nájdeme. V roku 2005 sa na predchádzajúcej generácii konzol objavila hra Spartan: Total Warrior, hack and slash záležitosť, kde však akcia a kúzla totálne zatieňujú akýkoľvek príbeh. O niečo lepšie si už vedie počin Rise & Fall: Civilization At War z roku 2006. Rýdzo PC titul ponúkol v tej dobe celkom originálny mix RTS a TPS. Nielenže velíte početným antickým légiám v bitkách s barbarmi, ale kedykoľvek môžete vkročiť medzi svoje vojsko a prevziať opraty ktoréhokoľvek z legionárov.

Lenže stále cítite, že poriadna hra, ktorá by poctivo rekonštruovala nejakú epochu po vzore Assassins Creed, neexistuje. Vytvoriť ju zrejme znamená zahrabať sa na chvíľu do štúdia histórie, a možno práve preto zatiaľ toto obdobie zostáva hernými vývojármi Nepobozkané. Nezostáva než dúfať, že nie na dlho. A je jedno, či to bude Ryse alebo iný priekopník, ktorý otvorí jednu z posledných doteraz hermeticky uzavretých brán, ktorú herný priemysel vytrvalo ignoruje.

zdroj:Czechgamer.com





You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

Pridať komentár