
Už je to pomerne dlho, čo sa okolo nás naposledy mihol agent zrodený z pera majstra žánru Toma Clancyho. Hovorím mihol, pretože výstižnejší popis jeho obvyklého pohybu by ste asi nenašli. Prvý Splinter Cell sa objavil na obrazovkách pred desiatimi rokmi a za tú dobu urazil jeho hlavný protagonista pomerne dlhú štreku. Do tej doby rýdzo stealthová záležitosť nakukla v roku 2009 i na pole strieľačiek, a nie snáď že by okamžite s jasotom prerazila, ale skôr ukázala, že akčnejší Splinter Cell sa hernej verejnosti môže za určitých okolností páčiť. Pomstychtivý Sam sa zatiaľ v poslednom Conviction ukázal v tom najlepšom možnom svetle (alebo tieni?).
A tak sa niet čomu diviť, že na tohtoročnej E3 vzbudil nový prírastok do rodiny Splinter Cell obrovský povyk. Sam Fisher opäť v akcii, vo fešáckej a ultramodernej uniforme – proste tak, ako ho poznáme a aký vždy bol. Lenže … nepripomína tá hrateľnosť niečo? Keď opomenieme všetko ostatné, pretože na to padne reč neskôr, nemožno si nevšimnúť mnohých podobností, ktoré nový Splinter Cell až príliš pevne spája s prvkami inej obrej série Ubisoftu: Assassins Creed. Šplhať po stenách vie Sam prakticky úplne rovnako ako renesančný Ezio. Náhoda? Určite nie, keď sa pozriete na priložené gameplay zábery z ukážky na tohtoročnej E3, zistíte, že nielen šplh majú títo dvaja podobný. Zhodenie cez rímsu prebieha prakticky na ten istý princíp ako v AC. Tam to síce zožalo úspech, ale opakovať úplne to isté v inej hre?
Nový Splinter Cell spadol do lona najmladšej pobočke Ubisoftu – tej torontskej. Na hre ale nepracujú samostatne, vyvíjajú ju spoločne s ďalšími pridruženými centrami roztratenými po celom svete. Príbeh začína asi pol roka po udalostiach z Conviction. Sam Fisher je späť v službe, a to z jedného jediného dôvodu: vláda si ho vyžiadala. Akási bližšie ešte nešpecifikovaná teroristická organizácia totiž dala dohromady list. Teda … lepšie povedané blacklist. Tento zoznam popráv obsahuje mená, aké by rozhodne mali ostať na žive, a preto by mal niekto tento zoznam čo najrýchlejšie z teroristických pazúrov vyvlastniť.
Ponúka sa teda práca pre Sama, ktorý prijíma vedúce miesto v organizácii Fourth Echelon, čo mu dáva prakticky neobmedzené právomoci, a vydáva sa po stope blacklistu. Možno s celkom veľkou pravdepodobnosťou očakávať, že nás tvorcovia pretiahnu cez desiatky lokácií. Irackou púšťou ukázanou na úvodnom videu počínajúc a končiac … čím? To ešte nevieme, autori toho na hru ešte moc neprezradili. Avšak už teraz otvorili celkom zaujímavú debatu. Točí sa okolo pomeru čistej akcie a stealth. Nový Splinter Cell by ale mal byť natoľko kompaktnou záležitosťou, že nechá len a len na hráčovi, aké tempo si zvolí. Mapou sa buď môže prestrieľať so samopalom v ruke, alebo pekne tieň po tieni pokračovať vpred a nechávať za sebou len nič netušiacich nepriateľov. Tempo hry teda novo neudáva hra, ale hráč.
To je po prvé vítaná zmena, a za druhé – a to hlavne – zmena nutná. Spomeňte si, koľko humbuku dokáže vyvolať otázka financií. A ak sa Splinter Cell doteraz orientoval hlavne na vyzretých hardcore nadšencov stealthovej akcie, teraz robí – ako napokon všetci (pozri Dead Space 3) – ústupky strednému prúdu. Na druhú stranu je ale ponechanie voľnosti viac ako vítané spestrenie, ktoré hráči iste určite ocenia. Rovnako tak vás hra nechá v určitých častiach sama rozhodovať o vývoji príbehu. Hlavne potom teda dostanete voľnú ruku nad vyslúchaným, ktorý sa už nejaví ako užitočný zdroj informácií. Skrátka: všetko už ste z neho vymlátili a je na vás, či ho dorazíte alebo necháte ísť. Tvorcovia dokonca tvrdia, že mnohokrát síce budete mať na výber, lenže z popravde nepekných možností. Občas proste tá „správna“ bude úplne chýbať a nahradí ju horšia a … ešte horšia.
Samovi však nebudú chýbať tie najmodernejšie vychytávky, ktoré mu umožnia byť vždy o jeden krok napred. Okrem iného to určite bude sonda, ktorá vám s istotou určí, kto všetko sa zrovna nachádza v miestnosti za zatvorenými dverami. Ale samozrejme to nie je všetko, ďalšia zaujímavá a na E3 predstavená zbraň vysiela elektrické šoky, ktoré paralyzujú jedného i viac v hlúčiku zhluknutých nepriateľov. To sa hodí najmä vtedy, keď nestihnete ukryť telo, zvyšné stráže sa k nemu zbehnú, a než aby ste rozpútali prestrelku, tak ich jednoducho zničíte drobným elektrickým výbojom. Rýchlo, jednoducho efektívne. Rovnako tak funguje rýchlo, jednoducho a efektívne možnosť označiť si až troch nepriateľov a potom len sledovať, ako ich Sam v rýchlosti pošle k zemi jednou guľkou medzi oči. Vývojári tiež potvrdili účasť Kinectu v celom diele. Ten vám poslúži napríklad pre provokáciu nepriateľov. Niečo zakričím spoza rohu, čím sa protivník vydá vaším smerom … a zvyšok poznáte.
Graficky sa jedná o veľmi vyspelý počin, čo sa dalo očakávať. Ak ste si už zvykli na Samov hlas, mám pre vás ale zlú správu. Michael Ironside bol vystriedaný Ericom Johnsonom. Tak aspoň hovorí britská Wikipédia, hoci iné zdroje zase prisudzujú úlohu Sama Nolanu Northovi, ktorý prepožičal hlas už desiatkam postáv. Jednými z nich bol napríklad kapitán Walker zo Spec Ops alebo Nathan Drake z Uncharted.
Nový Splinter Cell bude jednoznačne patriť medzi trháky roku. Predstavená ukážka sa tvári neskutočne vyspelo a hlavne kombinuje prefláknuté prvky, ktoré by vo výsledku mohli zaručiť úspech. Tešíme sa, ako si s tým tvorcovia poradia. Sú noví, ale za chrbtom im stoja skúsené tímy z celého sveta. Koncom roka a začiatkom nového teda rozhodne nebude v tieňoch bezpečne. V jednom číha agent 47, v druhom Sam Fisher.
> Splinter Cell: Blacklist vychádza na jar roku 2013. Všetko zatiaľ nahráva marcu. Dočkajú sa majitelia PC, X360 a PS3.
zdroj:Czechgamer.com