
Málokedy, skutočne málokedy sa stane, že vývojársky tím postaví takmer z ničoho sériu, ktorá sa potom svojou kvalitou nezmazateľne vryje do hernej histórie. Tým skôr potom, že tú históriu sama píše. Assassins Creed z dielne Ubisoftu neustále potvrdzuje, že príbeh, aký pred ôsmimi rokmi načal Altair, dokáže žiť svojim vlastným plnohodnotným životom uveriteľne dlho než porovnateľne dlho bežiace seriály v televízii. Toto je niečo iné. Skoro mám pocit, že od tejto hry by sa pokojne mohlo učiť hocijaké RPG. Čo vlastne robí Assassins Creed tak skvelým? Prečo ho hráči milujú? Predsa to nemôže byť len príbehom, ktorý teraz v trojke dospeje k svojmu dlho očakávanému rozuzleniu.
No … Tak po prvé si musím hned vyvrátiť predchádzajúcu vetu. Keďže spletitá vývojová vetva bojov templárov s assassin môže pokračovať ďalej (prakticky až do aleluja, pretože toľko spomínaný koniec sveta tento rok ich ťažko zastaví), jediné rozuzlenie, ktorého sa dočkáme, bude to Demondovo. Jeho príbeh končí, a to vám teda dôrazne odporúčam, aby ste sa – ak ste tak ešte neurobili – zoznámili sa súvislosťami z minulých dielov. Ktorý z hráčov by ale assassinský príbeh nepoznal?
Poďme si nejako poskladať čriepky, ktoré už vieme o príbehu najnovšieho AC. Bude to vo všetkých smeroch obrovský a epický dej, ku všetkému úzko spätý s minulými počiny, takže je jasné, že vám singleplayerová hracia doba, vedľajšie misie nepočítajúc, vezme isto určite pätnásť hodín. Tentoraz nás tvorcovia (vôbec prvýkrát) privedú do Severnej Ameriky, a to medzi rokmi 1753-83, teda do obdobia zúriacej Vojny o nezávislosť a následného podpisu Deklarácie nezávislosti.
Znovu sa tvorcovia snažia o maximálnu historickú presnosť. O drvivú väčšinu tu prítomných osôb sme tak už dozaista niekde v učebnici dejepisu zavadili. Chýbať nebude G. Washington, Benjamin Franklin a ďalšie, nielen americké, ale aj britské osobnosti zainteresované do najväčšieho koloniálneho rozporu 18. storočia. Amerika sa teda otriasa v základoch, boje zúria hlavne okolo Bostonu a New Yorku, kde sa celá hra tiež odohráva.
Hlavný hrdina sa volá Connor. Muž, ktorému sa v žilách zlieva indiánska a britská krv, vyrastal vo veľmi drsnom prostredí dediny, ktorú potom úplne spustošila britská armáda. Oprávnený hnev teda ťaží mladého Assassina, ktorého prepletenie s celou templárskou problematikou nie je úplne jasné. Hoci sú jeho sympatie skôr na americkú stranu, rozhodne to neznamená, že by bojoval čisto len v mene Strýčka Sama. Assassin Creed je príbeh plný zvratov, a tak sa celkom logicky dá očakávať, že sa na nás tvorcovia nejako chystajú aj v najnovšom pokračovaní.
Prostredie, v ktorom sa budete pohybovať, sa plne podvolí vášmu jednaniu. Čoskoro tiež zistíte, že je tu veľa miesta pre vedľajšie misie a ďalšie šaškovanie – celý svet totiž narástol v porovnaní s Revelations o polovicu. Celý systém je kompletne prepracovaný. Connor sa dokáže po prekážkach pohybovať ďaleko ladnejšie než jeho renesanční a stredovekí kolegovia. To samozrejme vnáša do hry úplne nové pohyby. Ten úplne najčastejšie skloňovaný umožňuje Connorovi liezť, šplhať alebo skákať po stromoch. Bude ich tu totiž dosť a dosť. Pre hlavného hrdinu budú znamenať nielen pozorovaciu výhodu pred nepriateľom, ale tiež rýchly dopravný prostriedok von z akcie.
Nie je to však jediná interakcia s okolím. Po lese sa producíruje množstvo zvierat, ktoré môžete kedykoľvek uloviť a predať niekde v meste na trhu. Podľa toho, či medveďovi ustrelíte zadok, alebo si na neho niekde v tichosti počíháte, je potom aj iná cena jeho kožušiny a mäsa. Čím viac lovca v sebe prejavíte, tým skôr potom dostanete pozvánku do rôznych loveckých spolkov (a iných organizácií – poznáme z minulých dielov), ktoré vám budú zadávať svoje špecifické vedľajšie úlohy.
Tým sa pomaly dostávame k tej najhlavnejšej zložke hry: K súbojom. To je totiž ďalšia vec, ktorú Ubisoft od podlahy prerobil. Connor tak dokáže bojovať s dvoma zbraňami v ruke, útočné a obranné výpady je možné potom vrstviť do efektných komb pomocou nie štyroch, ale len dvoch tlačidiel. Vďaka tomu sa vyvarujete bojovania v kruhu a ešte ku všetkému vám to umožní naraz sa pobiť vlastne až s tromi protivníkmi. Väčšinu času budú odetí v červených uniformách britskej armády, ale stanete sa tiež svedkami veľkých bitiek (napr. u Bunker Hillu), ktoré hýbali zámorskými dejinami.
Pri sebe potom budete môcť nosiť množstvo nových zbraní. Renesancia urýchlila vývoj pušiek, takže sa dosť možno dostane aj na muškety, ktoré však určite budú držať nepriateľskí vojaci. Vy na druhú stranu budete – okrem klasickej assassinskej čepele – majstrami s Tomahavkom, tou najtypickejšou indiánskou zbraňou vôbec. Tiež sa tešte na zbrusu nový systém krytia, ktorý umožňuje zabíjanie spoza rohov alebo zo stromov, rovnako tak ako nenápadné zakrádanie sa lesným porastom. Aj tentoraz totiž rozhodujete predovšetkým vy, či sa do akcie vrhnete strmhlav alebo pekne v tieňoch počkáte na ideálny moment. Keď pôjde veľmi do tuhého, môžete sa spoľahnúť na svojich bratov v kapucni. Odpadá však drobný úlet z Revelations vo forme bránenia vežou.
O grafickú stránku sa potom postará úplne nový AnvilNext engine, na ktorý spievajú chválu snáď všetci, kto kedy s tretím AC prišli do styku. Tvorcovia snímali tváre hercov podobnou technológiou ako v Uncharted, cut-scény by teda mali hráčovi zaručiť ešte o stupeň lepší filmový zážitok ako doteraz. Tiež je tento engine schopný vyobraziť až 2000 osôb naraz, čo sa hodí pri snímaní bitiek. Čakajú vás tiež rôzne zmeny ročných období, s ktorými sa budete musieť vysporiadať. Jednu chvíľu vám do chrbta praží slnko, ďalšiu bojujete so silným dažďom, až sa nakoniec brodíme v závejoch. Aj toto bude mať vplyv na vaše hranie, tak pozor na to.
Popravde, nedokážem si príliš predstaviť, čo by sa muselo stať, aby sa tretí Assassins Creed nepodaril. Na papieri to vyzerá skvele, zahraniční novinári, čo mali to šťastie a hru na vlastné oči videli, chrochtajú blahom, a tak nezostáva než sa tešiť, až to celé vypukne a dovypráva sa ten obrovský príbeh, ktorý prepisuje hernú históriu. A nielen ju.
Assassins Creed 3 vychádza 30. októbra 2012 pre PC, X360 a PS3.
zdroj:Czechgamer.com